Ydinkeskeisyys seuratanssin opettamisessa
Kontturi-Paasikko, Liisa (2010)
Kontturi-Paasikko, Liisa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717302
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö liittyy tiiviisti tekijän opettajan työhön Oulun seudun
ammattikorkeakoulun (OAMK) tanssinopettajakoulutuksessa. Työn tekijä toimii
tanssinopettajien ja –ohjaajien kouluttajana OAMK:n lisäksi useissa eri
yhteyksissä ja hakee työnsä avulla uudenlaista lähtökohtaa seuratanssin
opettamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää seuratanssin opetuksen
olennaisimmat ytimet eli asiat, joihin laji pohjautuu ja luoda orientaatiopohja,
jossa tärkeimmät ytimet ovat tanssinopettajien ja –opiskelijoiden käytettävissä
ja sovellettavissa. Lähtökohdaksi on otettu ydinkeskeisen opettamisen
soveltaminen seuratanssin opetukseen. Seuratanssin kentällä on vielä vallalla
behavioristiseen ajattelumalliin pohjautuva opetuskäsitys, kun taas yleinen
koulutuskenttä yhä enenevässä määrin suuntautuu kohti näkemystä, jossa
oppija on aktiivisessa roolissa omassa oppimisessaan ja jossa jokaiselle tulisi
luoda mahdollisuus edetä oppimisessa omassa tahdissaan.
Tutkimusmenetelminä on käytetty haastattelututkimusta ja toimintatutkimusta.
Haastattelututkimuksen avulla on saatu tietoa kentällä työskentelevien
opettajien ajatuksista siitä, mihin suuntaan tulevien tanssinopettajien opintoja
tulisi suunnata. Tanssinopettajaopiskelijoiden kanssa tehdyn
toimintatutkimuksen avulla löydettiin seuratanssille tärkeimmät ydinasiat, joiden
tutkimista työn tekijä jatkaa saman ryhmän kanssa didaktiikan opinnoissa.
Työn tärkein anti ovat toimintatutkimuksen avulla löydetyt ydinasiat, joita
tanssinopettajakoulutuksesta valmistuvat seuratanssinopettajat toivottavasti
ottavat aktiivisesti käyttöön työelämään siirtyessään. Nämä ydinasiat ovat myös
niitä, joita tanssinopettajaopiskelijat voisivat lähteä tutkimaan syvemmin omissa
opinnäytetöissään. Haastattelututkimuksen antiin ja toimintatutkimuksen
tuloksiin pohjautuen voidaan tehdä se johtopäätös, että seuratanssin
opettamiseen on mahdollista löytää uusi lähestymistapa ydinkeskeisen
ajattelumallin avulla.
ammattikorkeakoulun (OAMK) tanssinopettajakoulutuksessa. Työn tekijä toimii
tanssinopettajien ja –ohjaajien kouluttajana OAMK:n lisäksi useissa eri
yhteyksissä ja hakee työnsä avulla uudenlaista lähtökohtaa seuratanssin
opettamiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää seuratanssin opetuksen
olennaisimmat ytimet eli asiat, joihin laji pohjautuu ja luoda orientaatiopohja,
jossa tärkeimmät ytimet ovat tanssinopettajien ja –opiskelijoiden käytettävissä
ja sovellettavissa. Lähtökohdaksi on otettu ydinkeskeisen opettamisen
soveltaminen seuratanssin opetukseen. Seuratanssin kentällä on vielä vallalla
behavioristiseen ajattelumalliin pohjautuva opetuskäsitys, kun taas yleinen
koulutuskenttä yhä enenevässä määrin suuntautuu kohti näkemystä, jossa
oppija on aktiivisessa roolissa omassa oppimisessaan ja jossa jokaiselle tulisi
luoda mahdollisuus edetä oppimisessa omassa tahdissaan.
Tutkimusmenetelminä on käytetty haastattelututkimusta ja toimintatutkimusta.
Haastattelututkimuksen avulla on saatu tietoa kentällä työskentelevien
opettajien ajatuksista siitä, mihin suuntaan tulevien tanssinopettajien opintoja
tulisi suunnata. Tanssinopettajaopiskelijoiden kanssa tehdyn
toimintatutkimuksen avulla löydettiin seuratanssille tärkeimmät ydinasiat, joiden
tutkimista työn tekijä jatkaa saman ryhmän kanssa didaktiikan opinnoissa.
Työn tärkein anti ovat toimintatutkimuksen avulla löydetyt ydinasiat, joita
tanssinopettajakoulutuksesta valmistuvat seuratanssinopettajat toivottavasti
ottavat aktiivisesti käyttöön työelämään siirtyessään. Nämä ydinasiat ovat myös
niitä, joita tanssinopettajaopiskelijat voisivat lähteä tutkimaan syvemmin omissa
opinnäytetöissään. Haastattelututkimuksen antiin ja toimintatutkimuksen
tuloksiin pohjautuen voidaan tehdä se johtopäätös, että seuratanssin
opettamiseen on mahdollista löytää uusi lähestymistapa ydinkeskeisen
ajattelumallin avulla.