Ungdomsbrottslighet : En studie av orsaker och åtgärder
Huynh, Ly (2009)
Huynh, Ly
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017752
Tiivistelmä
Lärdomsprovets huvudsyfte är att redogöra för processen som inträffar efter att en ung människa i åldern 15-21 år har begått ett brott, och att redogöra för det efterföljande straffet och påföljderna. Bisyftet är att även ge en insikt om, vad som leder till ungdomsbrottslighet samt hur det kan förebyggas. En ökad kunskap inom området är relevant eftersom det påverkar ungdomarna, och därmed även indirekt det sociala arbetet, rättsväsendet, näringslivet samt enskilda individer. I den teoretiska delen ges läsaren en inblick i ämnet, en introduktion av ungdomsbrottslighet och dess bakgrund, samt en definition av begreppet ungdom och brottslighet. Därefter redogörs för de mest förekommande brotten bland ungdomarna, vad som händer efter att de har begått brott samt för det efterföljande straffet och påföljderna. Läsaren får även bekanta sig med hur man kan försöka förebygga ungdomsbrottsligheten. Den empiriska delen baserar sig på en undersökning om vad som händer efter att brottet har begåtts, och hur de föreskrivna påföljderna förverkligas i praktiken. Undersökningen bygger på intervjuer med personer som arbetar med unga förbrytare i olika skeden. Frågorna berör allmänna åsikter kring straffprocessen och påföljderna samt egna åsikter om varför ungdomar begår brott. Resultatet av den empiriska undersökningen visar, att man i praktiken följer föreskrivna lagar och förordningar som gäller unga förbrytare. Resultaten visar också att man verkligen försöker ingripa i ett så tidigt skede som möjligt för att förhindra unga att begå brott. Med andra ord, är handläggningstiden väldigt viktig i ungdomsmål eftersom sambandet mellan brott och straff framhävs tydligare. Tanken är att ungdomarna ska se sambandet mellan gärningen och konsekvensen av den. I intervjun besvarades frågan om varför ungdomar begår brott på många olika sätt. Detta bevisar att det är flera faktorer som leder till ungdomsbrottslighet. The purpose of the thesis is to give increased knowledge about juvenile delinquency in different stages. An increased knowledge of the area is relevant because it affects the youth and their possible future within crime and it is of relevance for social workers, the justice system, the business world, and also single individuals. The theoretical part gives an introduction and a historical view of the subject. It also contains a definition of both juvenile and delinquency. The more common crimes of young offenders, plus the following procedures and aftermath of a crime has been committed are also mentioned. The reader will also get an insight into what is done to prevent juvenile delinquency. The empirical part is based on a study of the aftermath of the crime, and how all of the legal procedures are handled in a practical sense. The study is based on interviews with different persons that are through their work involved with young offenders in the different stages of the process. The interviews are based on different questions regarding opinions on the criminal process, the repercussions and also their own opinions on why young people choose to commit crimes. The results of the empirical part show that the legal regulations for the treatment of young offenders are followed. Results also show that you try to intervene as soon as possible in order to prevent the crimes from happening. Keeping the legal process as quick as possible is also important since it helps highlight the connection between crime and punishments, therefore helping the young offender see the reactions and repercussions of his actions. The question in the interview regarding the reasons for juvenile delinquency was answered in many different ways, thus indicating that there are many factors that lead to juvenile delinquency.