Kauppakeskuksen Intranet Case HS Center
Kivineva, Johanna (2010)
Kivineva, Johanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017818
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö käsittelee Intranetiä kauppakeskuksissa. Toimeksiantajana työssä oli vaasalainen kauppakeskus HS Center. Tutkimuksessa käsiteltiin kauppakeskuksen Intranetin sisältöä ja sen käyttöä. Halusin selvittää, mitä Intranetissä tulisi olla ja miten kauppakeskus saisi Intranetiä parhaiten hyödynnettyä. Tutkimuksessa käytin kahta vaasalaista kauppakeskusta, joista toisella on Intranet ollut käytössä noin kahden vuoden ajan ja toiselle sitä suunnitellaan. Tutkin, mitä kauppakeskuksissa sijaitsevat liikkeet haluavat sisäiseltä viestinnältä, ja mitä toiveita heillä on Intranetin suhteen. Tekniset ratkaisut, kuten Intranetin käyttöjärjestelmän valinta, eivät sisältyneet opinnäytetyöhöni. Teoriaosuudessa käsittelin viestintää sekä viestintävälineitä. Viestintäosuudessa tärkeimmäksi ja suurimmaksi osioksi nousi digitaalinen viestintä. Viestintävälineissä keskityin Intranetiin sekä sivusin Wikejä ja Blogeja. Intranetin käsitettä pyrin avaamaan mahdollisimman tarkasti, sen mahdollisuuksia, sisältöä, strategista arvoa sekä paikkaa organisaation sisäisessä viestinnässä. Tutkimusaineiston keräämiseen käytin kvalitatiivista menetelmää. Tutkimuksessani käytin kyselyitä sekä haastattelua. Kauppakeskusten liikkeillä oli mahdollisuus vastata laatimiini kyselyihin, ja niiden lisäksi haastattelin molempien kauppakeskusten markkinointipäällikkö Maria Ylitapiota. Tutkimuksessani huomasin, kuinka Intranet ei ole päässyt samanlaiseen suosioon viestintävälineenä kuin esimerkiksi sähköposti, joka on jo lähes jokaisen arkipäivää. Intranet koetaan helposti turhana ja yksinomaan erilaisen tiedon varastona. Intranet on tuonut paljon mahdollisuuksia organisaatioille, mutta en usko että niitä olisi vielä kaikkia sisäistetty oikein. Tutkimuksen kohteena olevissa kauppakeskuksissa liikkeet näkivät Intranetin aikaa vievänä, mutta toisaalta hyvänä informaationlähteenä. Markkinointipäällikkö haluaisi Intranetistä ehdottomasti parempaa kanavaa, jolla päivittäiset asiat kauppakeskusten liikkeiden kanssa pystyisi hoitamaan nopeasti ja sujuvasti.