Laulun ja kitaransoiton yhdistäminen
Paranko, Antti (2010)
Paranko, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917711
Tiivistelmä
Työn tavoite oli selvittää, mitä eri osa-alueita laulaja-kitaristin tulee hallita, jotta hän pystyisi laulamaan ja soittamaan sujuvasti yhtä aikaa. Tarkoitus oli myös tuoda esille ajatuksia tämän soitinyhdistelmän harjoittelemisesta. Lisäksi opinnäytetyössä sivutaan myös esiintymistilanteiden haasteita laulaja-kitarismin kannalta. Aihetta tutkittiin käymällä läpi hieman laulun fysiologiaa ja pohtimalla kitaransoittamisen vaikutuksia laulutekniikkaan. Pintaraapaisu kitaransoittotekniikasta ja kitaransoiton vaikutukset lauluun olivat myös tutkimuskohteena. Koska kitaran funktio on laulun suhteen säestävä, kitaratekniikoista tutkittiin muutamia eri tapoja kompata. Myös rytmiset erot laulun ja kitaransoiton välillä todettiin haastaviksi, joten työssä käytiin läpi erilaisia kitarakomppeja haastavuuden syyn selvittämiseksi. Esiintymistilanteita ajatellen pohdittiin myös efektipedaaleiden vaikutusta laulaja-kitaristin keskittymiskykyyn laulamisen suhteen.Toimivia komppivaihtoehtoja käytiin läpi muutaman kuuluisan laulaja-kitaristin kappaleiden avulla. Ongelmatilanteita silmällä pitäen otettiin esimerkiksi muutamia kirjoittajan omia sävellyksiä, joista tutkittiin laulun ja kitaransoiton välistä rytmiikkaa kappaleen esitettävyyden kannalta. Kitaransoiton ja laulun välisen rytmiikan suhteen päädyttiin kahteen erilaiseen vaihtoehtoon, jotka helpottavat kappaleen esittämistä: toimivan kokonaisuuden aikaansaamiseksi ongelmatilanteissa on muutettava joko sävellyksen komppia lauluun sopivaksi tai laulu on istutettava kompin rytmiikkaan. Selkeämmissä tilanteissa muutoksia ei tarvinnut tehdä, ja kappaleen sai toimimaan pelkällä harjoittelulla. Laulu todettiin tärkeimmäksi elementiksi, jotta kappaleiden sanoma välittyisi yleisölle. Ongelmatilanteissa ratkaisut tulisi tehdä aina laulun eduksi ja tinkiä mieluummin hieman kitaransoitosta. Oli sitten kysymys hankalasta kitarakompista, runsaasti keskittymistä vaativasta kappaleen osataitteesta tai epäergonomisesta soittoasennosta, päähuomio on aina laulutekniikassa sekä laulun saamisessa sujuvaksi ja helpoksi esittää. Työn lopussa on kooste olennaisimmista esiintymis- ja harjoitusohjeista laulaja-kitaristeille.