Visuaalisen identiteetin luominen Room Concept-kalustemerkille
Saarikko, Sofia (2010)
Saarikko, Sofia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017757
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyönäni visuaalisen identiteetin luomisprosessia tuotemerkille, jolla ei ole aiempaa ilmettä. Selvitän miten yrityksen identiteetti rakentuu ja vahvistuu visuaalisuuden kautta.
Työni projektiosuus koostuu visuaalisen identiteetin toteutuksesta Room Concept-huonekalumerkille, Albarossa Oy:n toimeksiantona. Projektiosuuteen liittyy visuaalisen identiteetin mukaiset materiaalit ja graafinen ohjeisto. Graafinen ohjeisto on tarkoitettu takaamaan ilmeen globaali yhtenäisyys, sillä asiakasyrityksellä on toimipaikka myös Kiinassa. Englanninkielisessä graafisessa ohjeistossa määritellään yrityksen tunnus, typografia, tunnusvärit sekä annetaan esimerkkejä ilmeen soveltamisesta painotuotteisiin.
Työni teoriaosassa perehdyn graafisen ilmeen suunnittelun osa-alueisiin, keskittyen erityisesti typografiaan, väreihin ja visuaalisen identiteetin merkitykseen. Selvitän miksi visuaalinen identiteetti on osa organisaation identiteettiä ja mitä varten se on olemassa. Tutkin myös mistä elementeistä graafinen ilme koostuu. Suunnittelutyöni tukeutuu graafisen alan kirjallisuuteen.
Projektin tavoitteena oli luoda Room Conceptille asiakkaisiin vetoava graafinen ilme, joka lisäisi merkin tunnettuutta, myyntiä ja tukisi sen markkinointia. Graafisen ilmeen on toimittava maailmanlaajuisesti, joten suunnittelutyössä otettiin huomioon myös eri kulttuurit. Asiakkaan toiveiden mukaisesti ilme on yksinkertaisen raikas.
Visuaalinen ilme tulee koskemaan myös messu- ja myymäläosastoja sekä yrityksen Internet-sivuja, jotka eivät aikataulun vuoksi olleet osana tätä projektia.
Työni projektiosuus koostuu visuaalisen identiteetin toteutuksesta Room Concept-huonekalumerkille, Albarossa Oy:n toimeksiantona. Projektiosuuteen liittyy visuaalisen identiteetin mukaiset materiaalit ja graafinen ohjeisto. Graafinen ohjeisto on tarkoitettu takaamaan ilmeen globaali yhtenäisyys, sillä asiakasyrityksellä on toimipaikka myös Kiinassa. Englanninkielisessä graafisessa ohjeistossa määritellään yrityksen tunnus, typografia, tunnusvärit sekä annetaan esimerkkejä ilmeen soveltamisesta painotuotteisiin.
Työni teoriaosassa perehdyn graafisen ilmeen suunnittelun osa-alueisiin, keskittyen erityisesti typografiaan, väreihin ja visuaalisen identiteetin merkitykseen. Selvitän miksi visuaalinen identiteetti on osa organisaation identiteettiä ja mitä varten se on olemassa. Tutkin myös mistä elementeistä graafinen ilme koostuu. Suunnittelutyöni tukeutuu graafisen alan kirjallisuuteen.
Projektin tavoitteena oli luoda Room Conceptille asiakkaisiin vetoava graafinen ilme, joka lisäisi merkin tunnettuutta, myyntiä ja tukisi sen markkinointia. Graafisen ilmeen on toimittava maailmanlaajuisesti, joten suunnittelutyössä otettiin huomioon myös eri kulttuurit. Asiakkaan toiveiden mukaisesti ilme on yksinkertaisen raikas.
Visuaalinen ilme tulee koskemaan myös messu- ja myymäläosastoja sekä yrityksen Internet-sivuja, jotka eivät aikataulun vuoksi olleet osana tätä projektia.