Terveydenhoitajan rooli seksuaaliterveyden edistäjänä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Meripihka, Hertta (2010)
Meripihka, Hertta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318061
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni liittyy Metropolia Ammattikorkeakoulun yhteistyössä Helsingin ja Keravan terveyskeskusten kanssa toteuttamaan hankkeeseen Seksuaaliterveyden edistäminen terveydenhuollon peruspalveluissa ja ammatillisessa koulutuksessa 2009 – 2011. Hankkeessa toteutetaan valtakunnallista Sosiaali- ja terveysministeriön
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen toimintaohjelmaa 2007 – 2011 nuorten seksuaaliterveyspalvelujen osalta.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kuvata terveydenhoitajien kokemuksia ja näkemyksiä roolistaan seksuaaliterveyden edistäjinä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Lisäksi opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, minkälaisia tavoitteita terveydenhoitajilla on seksuaaliterveyden edistämistyössä ja minkälaisia ryhmiä terveydenhoitajat pitävät erityistä tukea tai osaamista vaativina erityisryhminä seksuaaliterveyden edistämisessä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla terveydenhoitajilta(N=29) Helsingissä ja Keravalla marras- joulukuussa 2008. Aineisto analysoitiin temaattisella sisällönanalyysillä.
Rooliansa seksuaaliterveyden edistämisessä terveydenhoitajat kuvasivat työtehtäviensä kautta. Seksuaaliterveyden edistäminen toteutui pääasiassa terveystarkastuksissa ja avovastaanotolla. Muita terveydenhoitajan toimintamuotoja seksuaaliterveyden edistämisessä olivat oppituntien pitäminen,
ryhmien ohjaaminen sekä seksuaaliterveystapahtumien ja ehkäisyneuvolavierailujen järjestämiseen osallistuminen. Oppitunteja pitivät enimmäkseen ala-asteella toimivat terveydenhoitajat. Seksuaaliterveyteen liittyvien oppituntien pitäminen on jäänyt viime vuosina pois monien terveydenhoitajien työtehtävistä, minkä he kokivat heikentäneen käsitystä siitä, minkälaista tietoa nuoret tarvitsevat.
Seksuaaliterveyden edistämisen tavoitteissa terveydenhoitajat painottivat raskauden ja sukupuolitautien ehkäisyn lisäksi psykososiaalisen seksuaaliterveyden edistämistä. Ala-asteella toimivien terveydenhoitajien tavoitteena oli biologisten tosiasioiden kertominen lasten ikätasoon sopivalla tavalla.
Lähes kolmannes terveydenhoitajista koki, että seksuaaliterveyden edistämiseen ei ole määritelty selkeitä tavoitteita. Erityistä tukea tai osaamista tarvitsevina erityisryhminä seksuaaliterveyden edistämisessä terveydenhoitajat pitivät seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä, riskikäyttäytyjiä,
maahanmuuttajia, erityisopiskelijoita, varhain kehittyneitä nuoria, kehitysvammaisia, tiukan uskonnollisen taustan omaavia ja kutsuntaikäisiä poikia.
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen toimintaohjelmaa 2007 – 2011 nuorten seksuaaliterveyspalvelujen osalta.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kuvata terveydenhoitajien kokemuksia ja näkemyksiä roolistaan seksuaaliterveyden edistäjinä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Lisäksi opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, minkälaisia tavoitteita terveydenhoitajilla on seksuaaliterveyden edistämistyössä ja minkälaisia ryhmiä terveydenhoitajat pitävät erityistä tukea tai osaamista vaativina erityisryhminä seksuaaliterveyden edistämisessä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla terveydenhoitajilta(N=29) Helsingissä ja Keravalla marras- joulukuussa 2008. Aineisto analysoitiin temaattisella sisällönanalyysillä.
Rooliansa seksuaaliterveyden edistämisessä terveydenhoitajat kuvasivat työtehtäviensä kautta. Seksuaaliterveyden edistäminen toteutui pääasiassa terveystarkastuksissa ja avovastaanotolla. Muita terveydenhoitajan toimintamuotoja seksuaaliterveyden edistämisessä olivat oppituntien pitäminen,
ryhmien ohjaaminen sekä seksuaaliterveystapahtumien ja ehkäisyneuvolavierailujen järjestämiseen osallistuminen. Oppitunteja pitivät enimmäkseen ala-asteella toimivat terveydenhoitajat. Seksuaaliterveyteen liittyvien oppituntien pitäminen on jäänyt viime vuosina pois monien terveydenhoitajien työtehtävistä, minkä he kokivat heikentäneen käsitystä siitä, minkälaista tietoa nuoret tarvitsevat.
Seksuaaliterveyden edistämisen tavoitteissa terveydenhoitajat painottivat raskauden ja sukupuolitautien ehkäisyn lisäksi psykososiaalisen seksuaaliterveyden edistämistä. Ala-asteella toimivien terveydenhoitajien tavoitteena oli biologisten tosiasioiden kertominen lasten ikätasoon sopivalla tavalla.
Lähes kolmannes terveydenhoitajista koki, että seksuaaliterveyden edistämiseen ei ole määritelty selkeitä tavoitteita. Erityistä tukea tai osaamista tarvitsevina erityisryhminä seksuaaliterveyden edistämisessä terveydenhoitajat pitivät seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä, riskikäyttäytyjiä,
maahanmuuttajia, erityisopiskelijoita, varhain kehittyneitä nuoria, kehitysvammaisia, tiukan uskonnollisen taustan omaavia ja kutsuntaikäisiä poikia.