Postoperatiivisen kipupotilaan näyttöön perustuva ei- farmakologisten kivunhoitomenetelmien ohjaus
Hägg, Anniina; Anthonsen, Nina (2009)
Hägg, Anniina
Anthonsen, Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903301819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903301819
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Näyttöön perustuvan osaamisen vahvistaminen työelämässä-projektia, joka on Helsingin kaupungin terveyskeskuksen akuuttisairaalaosastojen ja Metropolia Ammattikorkeakoulun kehittämisprojekti vuosina 2006 - 2009. Projektin tavoitteena on vahvistaa näyttöön perustuvan osaamisen avulla käytännön hoitotyön laatua ja vaikuttavuutta sekä vahvistaa hoitohenkilökunnan tutkimus-, kehittämis- ja projektitaitoja.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui kuvailevalle katsaukselle kirjallisuuteen. Lisäksi työhön kuului toiminnallinen osio. Työn tarkoituksena oli kuvata postoperatiivisen kipupotilaan ohjaustilanteen suunnittelua ja ohjausrungon laatimista. Tavoitteena oli kehittää ohjausrunko, jonka pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin ohjaustilanne Malmin sairaalan akuuttiosastolla. Työn toiminnallisessa osiossa kehitetyn ohjausrungon toimivuutta kokeiltiin käytännön ohjaustilanteessa.
Opinnäytetyössä keskityttiin postoperatiivisen kipupotilaan näyttöön perustuvaan ohjaukseen ei- farmakologisista kivunhoitomenetelmistä. Työssä käsiteltiin kipua, kivun fysiologiaa ja psykologiaa sekä esiteltiin keskeisimmät ei-farmakologiset kivunhoitomenetelmät. Työssä hyödynnettiin tutkimuksellista tietoa ei-farmakologisista kivunhoitomenetelmistä ja niiden vaikutuksista postoperatiivisen potilaan hoidossa. Myös ohjaus oli työssä keskeisessä asemassa. Ohjausta käsiteltiin sekä yleisellä tasolla että postoperatiivisen potilaan näkökulmasta.
Tämän työn teoreettisen viitekehyksen, ohjaustilanteen ja ohjausrungon tulosten sekä arvioinnin pohjalta voidaan yhteenvetona todeta ei-farmakologisten kivunhoitomenetelmien olevan tutkitusti ja todistetusti hyviä keinoja kivun lievittämiseksi, vaikkakin vielä valitettavan harvoin käytettyjä. Potilaille on tarjottava mahdollisuus halutessaan erilaisiin ei-farmakologisiin kivunhoitomenetelmiin ja annettava ohjausta ja neuvoja niihin liittyen. Hyvän ja antoisan ohjauksen onnistuminen edellyttää ohjaajalta tietämystä, motivaatiota, kokemusta ja valmiutta sekä vuorovaikutustaitoja ja asiakaslähtöisyyden ymmärtämistä. Myös eettiset periaatteet on huomioitava ohjausta annettaessa.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui kuvailevalle katsaukselle kirjallisuuteen. Lisäksi työhön kuului toiminnallinen osio. Työn tarkoituksena oli kuvata postoperatiivisen kipupotilaan ohjaustilanteen suunnittelua ja ohjausrungon laatimista. Tavoitteena oli kehittää ohjausrunko, jonka pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin ohjaustilanne Malmin sairaalan akuuttiosastolla. Työn toiminnallisessa osiossa kehitetyn ohjausrungon toimivuutta kokeiltiin käytännön ohjaustilanteessa.
Opinnäytetyössä keskityttiin postoperatiivisen kipupotilaan näyttöön perustuvaan ohjaukseen ei- farmakologisista kivunhoitomenetelmistä. Työssä käsiteltiin kipua, kivun fysiologiaa ja psykologiaa sekä esiteltiin keskeisimmät ei-farmakologiset kivunhoitomenetelmät. Työssä hyödynnettiin tutkimuksellista tietoa ei-farmakologisista kivunhoitomenetelmistä ja niiden vaikutuksista postoperatiivisen potilaan hoidossa. Myös ohjaus oli työssä keskeisessä asemassa. Ohjausta käsiteltiin sekä yleisellä tasolla että postoperatiivisen potilaan näkökulmasta.
Tämän työn teoreettisen viitekehyksen, ohjaustilanteen ja ohjausrungon tulosten sekä arvioinnin pohjalta voidaan yhteenvetona todeta ei-farmakologisten kivunhoitomenetelmien olevan tutkitusti ja todistetusti hyviä keinoja kivun lievittämiseksi, vaikkakin vielä valitettavan harvoin käytettyjä. Potilaille on tarjottava mahdollisuus halutessaan erilaisiin ei-farmakologisiin kivunhoitomenetelmiin ja annettava ohjausta ja neuvoja niihin liittyen. Hyvän ja antoisan ohjauksen onnistuminen edellyttää ohjaajalta tietämystä, motivaatiota, kokemusta ja valmiutta sekä vuorovaikutustaitoja ja asiakaslähtöisyyden ymmärtämistä. Myös eettiset periaatteet on huomioitava ohjausta annettaessa.