Sisäisen markkinoinnin kehittäminen Mattokeisari Oy:ssä
Nykänen, Miia (2010)
Nykänen, Miia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618529
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia Mattokeisari Oy:n sisäistä markkinointia, ja selvittää olisiko siinä mahdollisesti jotain parantamista. Sisäisen markkinoinnin tilannetta selvitettiin tutkimalla sisäisen markkinoinnin eri keinoja, joita ovat koulutukseen, johdon antamaan tukeen, sisäisiin vuorovaikutuksiin, sisäiseen joukkoviestintään, tietotukeen, palvelun normalisointiin, henkilöstöhallinnollisiin keinoihin, ihmisresurssienhallintaan, ulkoiseen joukkoviestintään , järjestelmien kehittämiseen ja yhteishenkeen liittyvät asiat. Työn teoria-aineisto liittyy palveluiden markkinointiin, sisäiseen markkinointiin sekä johtamiseen sisäisen markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimusosassa mene-telmänä on käytetty haastattelua, ja haastatteluun osallistui koko Mattokeisari Oy:n henkilökunta, joita on 12 henkilöä. Tuloksista saatiin selville, että yrityksen sisäinen markkinointi on hyvällä tasolla, mutta kehitettävääkin on tietyissä osa-alueissa. Tutkimuksen analysointikohdassa on kerrottu tutkimusten tuloksista ja näistä on tehty johtopäätöksiä, joissa olen myös esittänyt omia pohdintojani ja mielipiteitäni. Haastatteluihin pyrittiin saamaan mukaan koko perusjoukko, jossa myös onnistut-tiin. Haastatteluun eivät vastanneet yrityksen johtoon kuuluvat henkilöt, sillä tutkimukseen oli tarpeellista saada muun henkilökunnan mielipiteitä johdon toiminnoista. Tutkimuksen voi suorittaa uudestaan saadakseen selville, onko sisäisen markkinoinnin tilanne muuttunut.