Päällysrakennetyöt pitkissä ratatunneleissa : Esimerkkihankkeena Jämsänkoski - Jyväskylä -projekti 2009
Pesola, Henri (2010)
Pesola, Henri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718612
Tiivistelmä
Suomen rautatietunneleista merkittävä osa on ikänsä puolesta korjauksen tarpeessa, niin tunnelirakenteiden, kuin radan päällysrakenteenkin osalta. Tunneli on normaaliin rataympäristöön verrattuna suljettu tila ja aiheuttaa erityistoimenpiteitä työskentelyssä. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin tarkastelemaan pitkissä rautatietunneleissa työskentelyä suurilla ratatyökoneilla.
Aiempaa kokemusta isojen ratatyökoneiden soveltuvuudesta pitkiin tunneleihin on vähän, ja sitä on voitu arvioida lähinnä lyhemmissä tunneleissa suoritettujen esimerkkihankkeiden pohjalta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja toimia suuntaa-antavana ohjeena, mitä tulisi huomioida ratatöissä tunneliympäristössä. Suurilla ratatyökoneilla tarkoitetaan tässä työssä lähinnä raiteenvaihtoon ja sepelitukikerroksen puhdistamiseen tarkoitettuja ratatyökoneita.
Työtä tehtäessä käytettiin apuna käytännön töistä saatuja kokemuksia ja työntekijöiden ammattitaitoa. Toukokuun 2009 aikana tapahtuneella työkohteen seurannalla arvioitiin työmenetelmien toimivuutta ja osaltaan ennakoitiin tulevaisuudessa huomioitavia asioita. Tavoitteena olisi, että tulevaisuudessa toteutettaessa pitkiä tunnelitöitä tiedettäisiin siihen soveltuvat työmenetelmät paremmin ja osattaisiin kiinnittää huomio oikeisiin asioihin turvallisuuden ja työn sujumisen kannalta. Työn tuloksena saatiin lisättyä turvallisuutta kehittämällä ilmanvaihtoa sekä työ- ja toimintamenetelmiä tunneli olosuhteissa.
Erityisesti ohjeita rautatietunneleissa tapahtuvasta työskentelystä ovat tällä hetkellä RATO 18 ja SRT YTE. Rautatietunneleiden turvallisuutta koskevat säädökset ovat tällä hetkellä yhtenäistymässä Euroopassa
Aiempaa kokemusta isojen ratatyökoneiden soveltuvuudesta pitkiin tunneleihin on vähän, ja sitä on voitu arvioida lähinnä lyhemmissä tunneleissa suoritettujen esimerkkihankkeiden pohjalta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja toimia suuntaa-antavana ohjeena, mitä tulisi huomioida ratatöissä tunneliympäristössä. Suurilla ratatyökoneilla tarkoitetaan tässä työssä lähinnä raiteenvaihtoon ja sepelitukikerroksen puhdistamiseen tarkoitettuja ratatyökoneita.
Työtä tehtäessä käytettiin apuna käytännön töistä saatuja kokemuksia ja työntekijöiden ammattitaitoa. Toukokuun 2009 aikana tapahtuneella työkohteen seurannalla arvioitiin työmenetelmien toimivuutta ja osaltaan ennakoitiin tulevaisuudessa huomioitavia asioita. Tavoitteena olisi, että tulevaisuudessa toteutettaessa pitkiä tunnelitöitä tiedettäisiin siihen soveltuvat työmenetelmät paremmin ja osattaisiin kiinnittää huomio oikeisiin asioihin turvallisuuden ja työn sujumisen kannalta. Työn tuloksena saatiin lisättyä turvallisuutta kehittämällä ilmanvaihtoa sekä työ- ja toimintamenetelmiä tunneli olosuhteissa.
Erityisesti ohjeita rautatietunneleissa tapahtuvasta työskentelystä ovat tällä hetkellä RATO 18 ja SRT YTE. Rautatietunneleiden turvallisuutta koskevat säädökset ovat tällä hetkellä yhtenäistymässä Euroopassa