Opettajan vaihdoksen syistä ja seurauksista
Koistinen, Irmeli (2010)
Koistinen, Irmeli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718633
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitkä asiat johtavat opettajan vaihdoksiin kesken opintojen ja mitä seurauksia vaihdoksesta tai vaihdoksista on ollut opiskelijalle: onko opettajan vaihdoksesta ollut oppilaalle enemmän hyötyä kuin haittaa, ja mistä mahdolliset erot päinvastaisissa tapauksissa johtuvat. Tavoitteena on myös hälventää vaihdosten aiheuttamaa syyllisyyttä sekä opiskelijan että opettajan kohdalla ja asiaan liittyviä häpeänkin värittämiä tunnetiloja selvittämällä asiallisesti näihin tilanteisiin johtavia syitä. Työn erityispiirteenä onkin aiheen arkaluontoisuus.
Myös vaihdoksen toteutusprosessi oppilaitoksessa nousee tarkastelun kohteeksi: miten opettajan vaihdos etenee ja mitä tietoa etenemisestä eri osapuolilla on.
Opinnäytetyö koostuu haastatteluista (opettajat, oppilaat, vanhemmat, rehtorit) ja niistä saatujen vastausten narratiivisesta analysoinnista. Työn aineistona olevat haastattelut on toteutettu pääosin Porvoonseudun musiikkiopiston oppilaiden ja henkilökunnan keskuudessa. Rehtoreita on haastateltu myös muista musiikkiopistoista.
Yllättävän usein joko oppilas tai opettaja tai molemmat ei tiennyt vaihdoksen lopullisia syitä. Oppitunnin ikävä ilmapiiri oli tärkeä syy ryhtyä anomaan vaihdosta, mutta myös ajan puute, motivaation lasku, eritasoiseen opetukseen pääsy tai pääaineen vaihto olivat painavia perusteita. Keskustelua osapuolten kesken vältettiin vaihdoksen ollessa vaikea. Onnistuneissa tapauksissa oppilas, vanhemmat ja edellinen opettaja toimivat yhteistyössä löytääkseen uuden väylän opintojen jatkamiselle. Monissa tapauksissa itse vaihdoksen toteutus jäi epäselväksi opettajille ja kysymyksiä vaille vastausta. Tätä tulee kehittää.
Myös vaihdoksen toteutusprosessi oppilaitoksessa nousee tarkastelun kohteeksi: miten opettajan vaihdos etenee ja mitä tietoa etenemisestä eri osapuolilla on.
Opinnäytetyö koostuu haastatteluista (opettajat, oppilaat, vanhemmat, rehtorit) ja niistä saatujen vastausten narratiivisesta analysoinnista. Työn aineistona olevat haastattelut on toteutettu pääosin Porvoonseudun musiikkiopiston oppilaiden ja henkilökunnan keskuudessa. Rehtoreita on haastateltu myös muista musiikkiopistoista.
Yllättävän usein joko oppilas tai opettaja tai molemmat ei tiennyt vaihdoksen lopullisia syitä. Oppitunnin ikävä ilmapiiri oli tärkeä syy ryhtyä anomaan vaihdosta, mutta myös ajan puute, motivaation lasku, eritasoiseen opetukseen pääsy tai pääaineen vaihto olivat painavia perusteita. Keskustelua osapuolten kesken vältettiin vaihdoksen ollessa vaikea. Onnistuneissa tapauksissa oppilas, vanhemmat ja edellinen opettaja toimivat yhteistyössä löytääkseen uuden väylän opintojen jatkamiselle. Monissa tapauksissa itse vaihdoksen toteutus jäi epäselväksi opettajille ja kysymyksiä vaille vastausta. Tätä tulee kehittää.