Esteetön vene : tuotekehitystyö
Jansa, Kimmo (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121217926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121217926
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli edistää pyörätuolinkäyttäjien veneilymahdollisuuksia. Pyörätuolinkäyttäjän ongelmaksi muodostuu veneeseen siirtyminen. Käytössä olevat ratkaisut rajoittuvat pienveneitä suurempiin huolto- ja ponttonityyppisiin aluksiin. Pienveneisiin siirtymisen mahdollistavia apuvälineitä ei ole yleisesti markkinoilla. Tuotekehitystyöni tarkoituksena oli suunnitella ja rakentaa avoveneeseen sovitettava ramppi, joka mahdollistaisi veneeseen siirtymisen pyörätuolin kanssa.
Tuotekehitystyöni jakautui neljään vaiheeseen. Käynnistysvaiheessa selvitin hankkeen toteutusmahdollisuuksia tutustumalla eri venemalleihin, veneitä koskeviin säädöksiin, sekä pyörätuoleihin. Luonnosteluvaiheessa etsin vaihtoehtoja rampin toiminnallisiin ja rakenteellisiin ongelmiin, sekä testasin valittuja ratkaisuja rakentamallani kevytrakenteisella mallilla. Kehittämisvaiheessa rakensin koekäyttöön tarkoitetun rampin, jota testattiin asennettuna pieneen, alle 4 metriä pitkään tasaperäiseen soutuveneeseen. Viimeistelyvaiheessa rampista oli tavoitteena valmistuttaa alumiininen prototyyppi, sekä tehdä lopulliset työpiirustukset ja käyttöohjeet.
Käyttötesteissä veneeseen siirtyminen ja veneestä poistuminen pyörätuolilla onnistui. Testien perusteella rampin käyttöön soveltuviksi veneiksi rajautuivat tasaperäiset, yli neljä metriä pitkät avoveneet. Riittävän vakauden ja kantavuuden saavuttamiseksi ramppi oli asennettava veneen takaosaan. Tuotekehityksen tavoitteena oli ramppi, joka olisi asennettavissa useampaan kuin yhteen venemalliin. Veneiden rakenne-erot tekevät tämän tavoitteen haasteelliseksi. Alumiinista prototyyppiä ei valmistettu, koska käyttötestejä ja kehitystyötä tarvitaan lisää rampin turvallisuuden, toiminnan ja asennettavuuden parantamiseksi. Opinnäytetyöni tuloksia ovat käyttötestien kokemukset ja kuvasarjat, sekä luonnokset alumiinisen rampin valmistamiseksi. Kokeilu osoitti, että on mahdollista saada veneily pyörätuolinkäyttäjän harrastukseksi, mutta yleismallisen rampin kehittämien vaatii jatkokehittelyä.
Tuotekehitystyöni jakautui neljään vaiheeseen. Käynnistysvaiheessa selvitin hankkeen toteutusmahdollisuuksia tutustumalla eri venemalleihin, veneitä koskeviin säädöksiin, sekä pyörätuoleihin. Luonnosteluvaiheessa etsin vaihtoehtoja rampin toiminnallisiin ja rakenteellisiin ongelmiin, sekä testasin valittuja ratkaisuja rakentamallani kevytrakenteisella mallilla. Kehittämisvaiheessa rakensin koekäyttöön tarkoitetun rampin, jota testattiin asennettuna pieneen, alle 4 metriä pitkään tasaperäiseen soutuveneeseen. Viimeistelyvaiheessa rampista oli tavoitteena valmistuttaa alumiininen prototyyppi, sekä tehdä lopulliset työpiirustukset ja käyttöohjeet.
Käyttötesteissä veneeseen siirtyminen ja veneestä poistuminen pyörätuolilla onnistui. Testien perusteella rampin käyttöön soveltuviksi veneiksi rajautuivat tasaperäiset, yli neljä metriä pitkät avoveneet. Riittävän vakauden ja kantavuuden saavuttamiseksi ramppi oli asennettava veneen takaosaan. Tuotekehityksen tavoitteena oli ramppi, joka olisi asennettavissa useampaan kuin yhteen venemalliin. Veneiden rakenne-erot tekevät tämän tavoitteen haasteelliseksi. Alumiinista prototyyppiä ei valmistettu, koska käyttötestejä ja kehitystyötä tarvitaan lisää rampin turvallisuuden, toiminnan ja asennettavuuden parantamiseksi. Opinnäytetyöni tuloksia ovat käyttötestien kokemukset ja kuvasarjat, sekä luonnokset alumiinisen rampin valmistamiseksi. Kokeilu osoitti, että on mahdollista saada veneily pyörätuolinkäyttäjän harrastukseksi, mutta yleismallisen rampin kehittämien vaatii jatkokehittelyä.