Asiakkaat osana apuvälineteknikoiden koulutusta : selvitystyö asiakastilanteiden esiintymisestä lähiopetuksessa
Sorsa, Emma (2010)
Sorsa, Emma
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718630
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää missä määrin asiakastilanteet ovat osa apuvälineteknikoiden lähiopetusta ja millaisia käyttökokemuksia asiakastilanteista osana apuvälineteknikoiden lähiopetusta opetuksesta vastaavilla henkilöillä on. Näihin kysymyksiin saatavien vastausten nojalla työn tarkoituksena oli, vastauksista riippuen, antaa uusi näkökulma suomalaisen apuvälinetekniikan koulutusohjelman opetussuunnitelman ja käytännönaineiden opetuksen kehitystyöhön.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin englanninkielisellä sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn kohderyhmä koostui apuvälinetekniikan opettajista sekä apuvälinetekniikan koulutusohjelman päälliköistä, jotka työskentelevät a) Metropolia Ammattikorkeakoulun apuvälinetekniikan koulutusohjelman opiskelijavaihtoyhteistyökouluissa ja/tai b) apuvälinealan kansainvälisen järjestön ISPO:n (International Society for Prosthetics and Orthotics) listaamissa kategoria I:n kouluissa.
Kysely lähetettiin yhteensä 11 kouluun, kymmeneen eri maahan. Vastauksia tuli neljä 12:sta, jolloin vastausprosentti oli 30. Vastaukset käsiteltiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tulosten esittämisessä ja havainnollistamisessa käytettiin apuna frekvenssijakaumaa ja excel -kaavioita.
Tulosten mukaan asiakastilanteita käytetään useiden käytännönaineiden sekä apuvälineteknikoiden ammattiin kuuluvien kädentaitojen opetuksessa. Asiakastilanteiden hyödyntämisestä osana opetusta on saatu positiivisia kokemuksia. Asiakkaat koetaan vastausten perusteella hyödylliseksi ja jopa välttämättömäksi osaksi apuvälineteknikoiden opetusta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin englanninkielisellä sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn kohderyhmä koostui apuvälinetekniikan opettajista sekä apuvälinetekniikan koulutusohjelman päälliköistä, jotka työskentelevät a) Metropolia Ammattikorkeakoulun apuvälinetekniikan koulutusohjelman opiskelijavaihtoyhteistyökouluissa ja/tai b) apuvälinealan kansainvälisen järjestön ISPO:n (International Society for Prosthetics and Orthotics) listaamissa kategoria I:n kouluissa.
Kysely lähetettiin yhteensä 11 kouluun, kymmeneen eri maahan. Vastauksia tuli neljä 12:sta, jolloin vastausprosentti oli 30. Vastaukset käsiteltiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tulosten esittämisessä ja havainnollistamisessa käytettiin apuna frekvenssijakaumaa ja excel -kaavioita.
Tulosten mukaan asiakastilanteita käytetään useiden käytännönaineiden sekä apuvälineteknikoiden ammattiin kuuluvien kädentaitojen opetuksessa. Asiakastilanteiden hyödyntämisestä osana opetusta on saatu positiivisia kokemuksia. Asiakkaat koetaan vastausten perusteella hyödylliseksi ja jopa välttämättömäksi osaksi apuvälineteknikoiden opetusta.