Rovaniemen viljelijöiden atk-valmiudet ja mahdollisuudet sähköiseen tukihakuun
Teerijoki, Hannele (2009)
Teerijoki, Hannele
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904081919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904081919
Tiivistelmä
Viljelijätukia on tähän asti pystynyt hakemaan vain paperisilla lomakkeilla, mutta keväällä 2009
päätukihaussa tukia voi hakea sähköisesti Manner-Suomessa. Sähköinen haku tapahtuu Internetissä toimivan Viljelijätietojen selailupalvelun avulla. Sähköinen tukihaku helpottaa tukihakuprosessia ja hallinnon työtä.
Viljelijöiden tietotekniikan käyttötaidot ovat kehittyneet ja Internetissä on viljelijöille tarkoitettuja sähköisiä palveluja käytettävissä, joita tarjoavat muun muassa meijerit, yritykset ja teurastamot. Kotitalouksista sekä maaseutu- ja puutarhayrityksistä noin 80 %:lla on tietokone Suomessa. Internetyhteys on maaseutu- ja puutarhayrityksistä 78 %:lla ja kotitalouksista noin 70 %:lla.
Opinnäytetyönä tehdyssä tutkimuksessa tietoa kerättiin kyselylomakkeella postikyselynä Rovaniemen tilatukea hakeneilta viljelijöitä, joita oli 200 kpl. Tutkimus oli kvantitatiivinen. Kyselyn vastausprosentti oli 36,5. Tulosten mukaan 83 %:lla Rovaniemen viljelijöistä on tietokone ja 82 %:lla Internet-yhteys. Internet-yhteydet toimivat viljelijöiden mielestä erittäin hyvin tai hyvin 72 %:lla,
tyydyttävästi 20 %:lla ja huonosti tai erittäin huonosti 8 %:lla. Viljelijät käyttävät Internet-palveluista eniten pankkipalvelua (74 %), sähköpostia (60 %) ja sääpalvelua (55 %). Tietokoneen käyttötaito on 40 %:lla erittäin hyvä tai hyvä. 41 % käyttää tietokonetta mielestään tyydyttävästi ja vajaa 6 % huonosti.
Viljelijöistä tukia aikoo hakea sähköisesti 50 % ja 16 % aikoo hakea paperilla. Suurin syy siihen, että tukia ei aiota hakea sähköisesti on se, että asiasta ei tiedetä tarpeeksi eikä tilalla ole tietokonetta tai Internetiä. Jotta viljelijät rohkaistuvat hakemaan tukia sähköisesti, tulee viljelijöitä tiedottaa asiasta ja järjestää heille koulutuksia sekä henkilökohtaista opastusta ja kannustusta.
päätukihaussa tukia voi hakea sähköisesti Manner-Suomessa. Sähköinen haku tapahtuu Internetissä toimivan Viljelijätietojen selailupalvelun avulla. Sähköinen tukihaku helpottaa tukihakuprosessia ja hallinnon työtä.
Viljelijöiden tietotekniikan käyttötaidot ovat kehittyneet ja Internetissä on viljelijöille tarkoitettuja sähköisiä palveluja käytettävissä, joita tarjoavat muun muassa meijerit, yritykset ja teurastamot. Kotitalouksista sekä maaseutu- ja puutarhayrityksistä noin 80 %:lla on tietokone Suomessa. Internetyhteys on maaseutu- ja puutarhayrityksistä 78 %:lla ja kotitalouksista noin 70 %:lla.
Opinnäytetyönä tehdyssä tutkimuksessa tietoa kerättiin kyselylomakkeella postikyselynä Rovaniemen tilatukea hakeneilta viljelijöitä, joita oli 200 kpl. Tutkimus oli kvantitatiivinen. Kyselyn vastausprosentti oli 36,5. Tulosten mukaan 83 %:lla Rovaniemen viljelijöistä on tietokone ja 82 %:lla Internet-yhteys. Internet-yhteydet toimivat viljelijöiden mielestä erittäin hyvin tai hyvin 72 %:lla,
tyydyttävästi 20 %:lla ja huonosti tai erittäin huonosti 8 %:lla. Viljelijät käyttävät Internet-palveluista eniten pankkipalvelua (74 %), sähköpostia (60 %) ja sääpalvelua (55 %). Tietokoneen käyttötaito on 40 %:lla erittäin hyvä tai hyvä. 41 % käyttää tietokonetta mielestään tyydyttävästi ja vajaa 6 % huonosti.
Viljelijöistä tukia aikoo hakea sähköisesti 50 % ja 16 % aikoo hakea paperilla. Suurin syy siihen, että tukia ei aiota hakea sähköisesti on se, että asiasta ei tiedetä tarpeeksi eikä tilalla ole tietokonetta tai Internetiä. Jotta viljelijät rohkaistuvat hakemaan tukia sähköisesti, tulee viljelijöitä tiedottaa asiasta ja järjestää heille koulutuksia sekä henkilökohtaista opastusta ja kannustusta.