Suomen Taidon jäsenseurojen markkinointiviestinnän nykytilan analysointi
Isokangas, Helmiina (2019)
Isokangas, Helmiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092419206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092419206
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoituksena on perehtyä Suomen Taidon jäsenseurojen markkinointiviestinnän suunnitteluun sekä toteutukseen. Opinnäytteen tavoitteena on luoda kokonaiskuva jäsenseurojen markkinointiviestinnän tämän hetken tilasta ja tehdä kehitysehdotuksia jäsenseurojen markkinointiviestinnän kehittämiseksi. Tavoitteena on myös havaita mahdollisia toimintoja, jotka tuottavat jäsenseuroille hankaluuksia markkinointiviestinnän puitteissa. Havaintojen perusteella tehdään kehitysehdotuksia lajiorganisaatiolle Suomen Taidolle, jäsenseuroille tarjottavien markkinointiviestinnän tukitoimien kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimuksen kolme tutkimuskysymystä keskittyivät sekä markkinointiviestinnän suunnitteluun että toteuttamiseen. Ensimmäinen tutkimuskysymys perehtyi jäsenseurojen tapoihin suunnitella ja toteuttaa markkinointiviestintää. Toinen tutkimuskysymys keskittyi jäsenseurojen asettamiin markkinointiviestintätavoitteisiin sekä niiden saavuttamiseen. Kolmas tutkimuskysymys perehtyi markkinointiviestinnän parissa kohdattuihin haasteisiin.
Tutkimuksen tulosten mukaan markkinointiviestinnän suunnittelussa markkinointiviestintävastaavan nimeäminen on merkittävässä roolissa ja mahdollistaa useiden muiden markkinointiviestinnäntoimenpiteiden toteutumisen. Haasteita kohdataan markkinointiviestinnän suunnittelussa, etenkin kohderyhmän määrittelemisessä sekä kohderyhmän käyttäytymisen tutkimisessa. Myös tavoitteiden ja sanoman puutteellinen määrittely aiheuttaa markkinointiviestinnässä haasteita. Markkinointiviestintää toteutetaan suurimmaksi osaksi digitaalisen markkinoinnin keinoin ja suurimpia haasteita kohdataan markkinointikanavien valinnassa sekä sisällön ja markkinointimateriaalien tuottamisessa.
Toimeksiantajan tulee kohdistaa resurssejaan jäsenseurojen markkinointiviestinnän suunnittelun tukemiseen menestyksekkään markkinoinnin saavuttamiseksi. Jäsenseurojen tulee huomioida markkinointiviestinnän suunnittelussa etenkin markkinointiviestintävastaavan valitseminen, kohderyhmän määrittäminen, kohderyhmän käyttäytymisen tutkiminen sekä mitattavien tavoitteiden asettaminen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkimuksen kolme tutkimuskysymystä keskittyivät sekä markkinointiviestinnän suunnitteluun että toteuttamiseen. Ensimmäinen tutkimuskysymys perehtyi jäsenseurojen tapoihin suunnitella ja toteuttaa markkinointiviestintää. Toinen tutkimuskysymys keskittyi jäsenseurojen asettamiin markkinointiviestintätavoitteisiin sekä niiden saavuttamiseen. Kolmas tutkimuskysymys perehtyi markkinointiviestinnän parissa kohdattuihin haasteisiin.
Tutkimuksen tulosten mukaan markkinointiviestinnän suunnittelussa markkinointiviestintävastaavan nimeäminen on merkittävässä roolissa ja mahdollistaa useiden muiden markkinointiviestinnäntoimenpiteiden toteutumisen. Haasteita kohdataan markkinointiviestinnän suunnittelussa, etenkin kohderyhmän määrittelemisessä sekä kohderyhmän käyttäytymisen tutkimisessa. Myös tavoitteiden ja sanoman puutteellinen määrittely aiheuttaa markkinointiviestinnässä haasteita. Markkinointiviestintää toteutetaan suurimmaksi osaksi digitaalisen markkinoinnin keinoin ja suurimpia haasteita kohdataan markkinointikanavien valinnassa sekä sisällön ja markkinointimateriaalien tuottamisessa.
Toimeksiantajan tulee kohdistaa resurssejaan jäsenseurojen markkinointiviestinnän suunnittelun tukemiseen menestyksekkään markkinoinnin saavuttamiseksi. Jäsenseurojen tulee huomioida markkinointiviestinnän suunnittelussa etenkin markkinointiviestintävastaavan valitseminen, kohderyhmän määrittäminen, kohderyhmän käyttäytymisen tutkiminen sekä mitattavien tavoitteiden asettaminen.