Ryhmämuotoinen arviointimenetelmä Kanta-Hämeen keskussairaalan nuorisopsykiatrian toimintaterapiassa
Nygrén, Anna; Rouvinen, Sanna; Juutistenaho, Mari (2010)
Nygrén, Anna
Rouvinen, Sanna
Juutistenaho, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617186
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Kanta-Hämeen keskussairaalan nuorisopsykiatrian toimintaterapeuttien kanssa. Opinnäytetyön ensimmäisenä tehtävänä on kuvata Kanta-Hämeen keskussairaalan nuorisopsykiatrisen toimintaterapian ryhmämuotoisen arviointimenetelmän sisältö. Toisena tehtävänä on etsiä ryhmämuotoiselle arviointimenetelmälle teoreettisia ja käytännön kokemuksen kautta kertyneitä perusteluja. Kolmantena tutkimustehtävänä on löytää mahdollisia kehittämiskohteita. Opinnäytetyön tutkimustehtävät nousivat yhteistyökumppanin tarpeesta tarkastella arviointiprosessia ja sen vaikuttavuutta. He toivoivat, että teoriaa koottaisiin ryhmämuotoisen arviointimenetelmän tueksi. Teorian etsiminen on aikaa vievää eivätkä Kanta-Hämeen toimintaterapeutit ehdi tehdä sitä työnsä lomassa tarpeeksi.
Teemahaastattelua käytettiin yhteistyökumppanin ryhmämuotoisen arviointimenetelmän käytäntöjen selvittämiseksi. Haastattelu toteutettiin huhtikuussa 2010 ja kysymykset järjestettiin teemojen mukaan jäsentämään haastattelutilannetta. Näin saatiin mahdollisimman selkeä kuva toimintaterapeuttien työstä ryhmämuotoisessa arviointimenetelmässä ja arviointiprosessin kulusta. Haastatteluaineistoon perehdyttiin ja sen perusteella kuvattiin ryhmämuotoisen arviointimenetelmän sisältö sekä siinä käytettävät toiminnat. Haastattelua ei tuoda opinnäytetyössä esille kokonaisuudessaan, vaan siitä on valittu mukaan opinnäytetyön tutkimustehtävien kannalta olennaiset asiat, jotta ryhmämuotoisen arviointimenetelmän käytäntöä pystyttiin tarkastelemaan sovellettuun teoriaan verraten.
Kanta-Hämeen keskussairaalan nuorisopsykiatrian poliklinikalla käytetään arvioinnin tukena MOHOST-seulonta-arviointimenetelmää, joka perustuu Inhimillisen toiminnan malliin. Opinnäytetyössä esitellään sekä MOHOST-seulonta-arviointimenetelmä että Inhimillisen toiminnan malli. Lisäksi työssä esitellään teoriatietoa toimintaterapian arvioinnista, arviointimenetelmistä ja niiden valintaperusteista sekä hyvän arvioinnin kriteereistä ja toimintaterapian näyttöön perustuvuudesta. Nykyisin on tärkeää, että toimintaterapeutti pystyy todistamaan oman työnsä vaikuttavuuden ja näyttöön perustuva käytäntö antaa siihen mahdollisuuden.
Johtopäätöksissä ryhmämuotoisen arviointimenetelmän käytäntöjä verrattiin Ontarion yliopiston tekemiin toimintaterapia-arvioinnin standardeihin. Opinnäytetyön toivotaan kannustavan muita selvittämään lisää ryhmämuotoisen arvioinnin hyviä käytäntöjä toimintaterapiassa. Ryhmämuotoisesta arvioinnista ei ole saatavilla valmista tutkimustietoa. Tulevaisuuden haasteena on selvittää lisää
ryhmämuotoista arviointia toimintaterapiassa sekä tehdä tutkimusta aiheesta.
Teemahaastattelua käytettiin yhteistyökumppanin ryhmämuotoisen arviointimenetelmän käytäntöjen selvittämiseksi. Haastattelu toteutettiin huhtikuussa 2010 ja kysymykset järjestettiin teemojen mukaan jäsentämään haastattelutilannetta. Näin saatiin mahdollisimman selkeä kuva toimintaterapeuttien työstä ryhmämuotoisessa arviointimenetelmässä ja arviointiprosessin kulusta. Haastatteluaineistoon perehdyttiin ja sen perusteella kuvattiin ryhmämuotoisen arviointimenetelmän sisältö sekä siinä käytettävät toiminnat. Haastattelua ei tuoda opinnäytetyössä esille kokonaisuudessaan, vaan siitä on valittu mukaan opinnäytetyön tutkimustehtävien kannalta olennaiset asiat, jotta ryhmämuotoisen arviointimenetelmän käytäntöä pystyttiin tarkastelemaan sovellettuun teoriaan verraten.
Kanta-Hämeen keskussairaalan nuorisopsykiatrian poliklinikalla käytetään arvioinnin tukena MOHOST-seulonta-arviointimenetelmää, joka perustuu Inhimillisen toiminnan malliin. Opinnäytetyössä esitellään sekä MOHOST-seulonta-arviointimenetelmä että Inhimillisen toiminnan malli. Lisäksi työssä esitellään teoriatietoa toimintaterapian arvioinnista, arviointimenetelmistä ja niiden valintaperusteista sekä hyvän arvioinnin kriteereistä ja toimintaterapian näyttöön perustuvuudesta. Nykyisin on tärkeää, että toimintaterapeutti pystyy todistamaan oman työnsä vaikuttavuuden ja näyttöön perustuva käytäntö antaa siihen mahdollisuuden.
Johtopäätöksissä ryhmämuotoisen arviointimenetelmän käytäntöjä verrattiin Ontarion yliopiston tekemiin toimintaterapia-arvioinnin standardeihin. Opinnäytetyön toivotaan kannustavan muita selvittämään lisää ryhmämuotoisen arvioinnin hyviä käytäntöjä toimintaterapiassa. Ryhmämuotoisesta arvioinnista ei ole saatavilla valmista tutkimustietoa. Tulevaisuuden haasteena on selvittää lisää
ryhmämuotoista arviointia toimintaterapiassa sekä tehdä tutkimusta aiheesta.