Hoitotyöntekijän perehdytyssuunnitelman laatiminen Onkologian vuodeosastolle
Barkholt-Penttilä, Inge-Brit (2011)
Barkholt-Penttilä, Inge-Brit
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101081100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101081100
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa hoitotyöntekijän perehdytyssuunnitelma onkologian vuodeosastolle. Suunnitelma toimii apuvälineenä perehdytyksessä sekä perehdytettävälle eli uudelle hoitotyöntekijälle että perehdyttäjälle.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan olemassa olevaa tietoa perehdyttämisestä, perehdytyksen kestosta, oppimistavoitteista, perehdytyksen aikatauluttamisesta ja perehdytyksen arvioinnista. Edelleen tarkastellaan esimiehen vastuuta ja roolia, hyvän perehdyttäjän ominaispiirteitä, oppimista ja opettamista sekä kirjallisen oppimateriaalin laatimista.
Perehtymisen pääoppimisalueet suunnitelmassa ovat organisaatioon perehtyminen, työyhteisöön perehtyminen ja työtehtävään perehtyminen eli syöpää sairastavan potilaan hoito. Uuden työntekijän perehdytyssuunnitelma sisältää perehtymisen tavoitteet, perehdytyssuunnitelman käyttöohjeen sekä väli- ja loppuarviointisuunnitelman. Perehtymisen pääoppimisalueet esitetään kolmena moduulina (A, B ja C), joihin kuuluvat perehdytyksen sisältöaiheet. Jokaisella moduulilla on pääoppimistavoite ja lisäksi moduulissa C on osatavoitteet oppimiselle. Perehdytyssuunnitelmassa on suuntaa antava aikataulu.
Projektin työstäminen aloitettiin keväällä 2010. Työsuunnitelma laadittiin syksyllä 2010. Ajanmukaista tutkittua tietoa ja muuta lähdemateriaalia käyttäen kirjoitettiin teoreettinen viitekehys, johon perustuen perehdytyssuunnitelma laadittiin yhteistyössä työelämän asiantuntijoiden kanssa. Projektin eri vaiheet on kuvattu opinnäytetyöraportissa. Jatkossa haasteena on edistää suunnitelman käyttöönottoa uuden hoitotyöntekijän perehdyttämisessä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan olemassa olevaa tietoa perehdyttämisestä, perehdytyksen kestosta, oppimistavoitteista, perehdytyksen aikatauluttamisesta ja perehdytyksen arvioinnista. Edelleen tarkastellaan esimiehen vastuuta ja roolia, hyvän perehdyttäjän ominaispiirteitä, oppimista ja opettamista sekä kirjallisen oppimateriaalin laatimista.
Perehtymisen pääoppimisalueet suunnitelmassa ovat organisaatioon perehtyminen, työyhteisöön perehtyminen ja työtehtävään perehtyminen eli syöpää sairastavan potilaan hoito. Uuden työntekijän perehdytyssuunnitelma sisältää perehtymisen tavoitteet, perehdytyssuunnitelman käyttöohjeen sekä väli- ja loppuarviointisuunnitelman. Perehtymisen pääoppimisalueet esitetään kolmena moduulina (A, B ja C), joihin kuuluvat perehdytyksen sisältöaiheet. Jokaisella moduulilla on pääoppimistavoite ja lisäksi moduulissa C on osatavoitteet oppimiselle. Perehdytyssuunnitelmassa on suuntaa antava aikataulu.
Projektin työstäminen aloitettiin keväällä 2010. Työsuunnitelma laadittiin syksyllä 2010. Ajanmukaista tutkittua tietoa ja muuta lähdemateriaalia käyttäen kirjoitettiin teoreettinen viitekehys, johon perustuen perehdytyssuunnitelma laadittiin yhteistyössä työelämän asiantuntijoiden kanssa. Projektin eri vaiheet on kuvattu opinnäytetyöraportissa. Jatkossa haasteena on edistää suunnitelman käyttöönottoa uuden hoitotyöntekijän perehdyttämisessä.