Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Viestintäkanavien kehittäminen : Blue1 Cabin Operations

Sallavo, Kaisa (2009)

 
Avaa tiedosto
opinnaytetyo_Kaisa_Sallavo_26FEB2009_ver2.pdf (842.8Kt)
Lataukset: 


Sallavo, Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904202059
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli välillisten päivittäisviestintäkanavien kehittäminen Blue1:n Cabin Operations -osastolla. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää seuraa-via viestintäkanavia: Cabin Operationsin intranet (Portal), Cabin Route Information System (CARI), raportointi (Cabin Report) ja osaston lehti Cabin News. Blue1 on suomalainen lentoyhtiö, joka on osa SAS-konsernia. Blue1 lentää sekä kotimaan että kansainvälisiä lentoja.

Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin viestinnän ja muutoksen hallinnan kirjallisuutta, Blue1:n manuaaleja, intranetiä ja internetiä. Tutkimusaineisto koostui mat-kustamohenkilökunnan raporteista, tutkijan ja osaston esimiehen havainnoinnista, kvantitatiivisesta kyselystä matkustamohenkilökunnalle sekä osaston esimiehelle tehdystä haastattelusta tutkimuksen lopussa. Viestintäkanaville luotiin viestinnän päivittäissuunnitelma: lähtökohta, tavoite ja lopullinen päivittäissuunnitelma. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena.

Cabin News määriteltiin pääasialliseksi tiedotuskanavaksi Portalin, CARI:n ja ra-portoinnin ohella. Lehden tarkoitusta ja ulkoasua sekä aiheita tarkennettiin. Sille määriteltiin säännöllinen aikataulu. CARI:n tarkoitus määriteltiin selvästi: siinä tiedotetaan ainoastaan kyseisiä lentoja koskevia, nopeasti tiedoksi saatavia asioita. Portal-sivut perustettiin ja koulutusten avulla matkustamohenkilökunta perehdytettiin Portalin ja SecurID-kortin käyttöön. Portal-koulutukset ja SecurID-kortti auttoivat henkilöstöä käyttämään Portalia tiedon arkistona ja lähteenä. Tutkimuksessa toteutui toimintatutkimukselle tärkeä yhteisön toimintatapojen muuttuminen. Kehit-tämistehtävää voidaankin käyttää mallina viestintäkanavien kehittämisestä muille yrityksen yksiköille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste