Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Visuaalinen markkinointi vaateliikkeessä

Tolsa, Milla (2011)

 
Avaa tiedosto
tolsa_milla.pdf (725.9Kt)
Lataukset: 


Tolsa, Milla
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101171460
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli visuaalinen markkinointi vaateliikkeessä. Vaateliike, jossa tutkin visuaalisen markkinoinnin toteutumista, oli suuri ruotsalainen kansainvälisesti toimiva vähittäiskaupan konserni nimeltä Hennes & Mauritz. Työskentelin itse Hennes & Mauritzilla opintojeni ohella, joten aihe oli minulle hyvinkin tuttu ja samalla myös mielenkiintoinen.

Työn tavoitteena oli tutkia ja havainnoida, mihin visuaalisen markkinoinnin ominaisuuksiin asiakas kiinnittää huomiota ja onko näillä tekijöillä mahdollisesti jokin vaikutus asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Suoritin aiheesta kaksipäiväisen tutkimuksen lokakuussa, jolloin päivystin Hennes & Mauritzin ulko-oven edessä pysäytellen myymälässä asioineita asiakkaita pienimuotoiseen haastatteluun. Tutkimuksella on erittäin suuri merkitys myymälän jokapäiväiseen työskentelyyn, sillä henkilökunta työskentelee esillepanon kanssa liikkeessä päivittäin, ja myymälä onkin yksi tärkeimmistä markkinointikeinoista.

Työn teoreettinen osuus käsittelee ostokäyttäytymistä ja ostoprosessin eri vaiheita. Nämä toimivat pohjana teorian pääosuudelle, joka käsittelee myymäläympäristöä ja sen visuaalista markkinointia. Visuaalisen markkinoinnin käyttökohteita ovat muun muassa tuotteen esillepano, näyteikkunat sekä myymälätilat, joista kaikista kerron tarkemmin teoriaosuudessa. Kuljetan teoriaosuuden mukana myös käytännön kokemuksia, joita opin työskennellessäni Hennes & Mauritzilla.

Tutkimus osoitti laajalti todella hyviä vastauksia. Tuloksia voidaan pitää luotettavina, sillä vastaajia kyselyyn osallistui reilusti, jopa 99 kappaletta. Vastaajista naisia oli 72 ja miehiä 27 kappaletta. Tuloksista ilmeni, että liikkeeseen tultiin usein tietyn tuotteen vuoksi, joka löytyi yleensä melko helposti. Mallinuket toimivat useimpien mielestä eräänlaisena inspiraation lähteenä ja ne tuntuivat kiinnostavan asiakkaita. Näyteikkunaa sen sijaan huomioitiin jopa yllättävän vähän. Yhteenvetona tutkimuksesta voisi sanoa, että tutkimus oli onnistunut ja yritys sai jokapäiväiseen työskentelyynsä paljon hyödyllistä tietoa, käytännön vinkkejä sekä parannus- ja kehittämisideoita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste