Näytä suppeat kuvailutiedot

Visuaalinen markkinointi vaateliikkeessä

Tolsa, Milla (2011)

dc.contributor.authorTolsa, Milla
dc.date.accessioned2011-01-19T10:23:56Z
dc.date.available2011-01-19T10:23:56Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201101171460
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/24884
dc.description.abstractOpinnäytetyön aiheena oli visuaalinen markkinointi vaateliikkeessä. Vaateliike, jossa tutkin visuaalisen markkinoinnin toteutumista, oli suuri ruotsalainen kansainvälisesti toimiva vähittäiskaupan konserni nimeltä Hennes & Mauritz. Työskentelin itse Hennes & Mauritzilla opintojeni ohella, joten aihe oli minulle hyvinkin tuttu ja samalla myös mielenkiintoinen. Työn tavoitteena oli tutkia ja havainnoida, mihin visuaalisen markkinoinnin ominaisuuksiin asiakas kiinnittää huomiota ja onko näillä tekijöillä mahdollisesti jokin vaikutus asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Suoritin aiheesta kaksipäiväisen tutkimuksen lokakuussa, jolloin päivystin Hennes & Mauritzin ulko-oven edessä pysäytellen myymälässä asioineita asiakkaita pienimuotoiseen haastatteluun. Tutkimuksella on erittäin suuri merkitys myymälän jokapäiväiseen työskentelyyn, sillä henkilökunta työskentelee esillepanon kanssa liikkeessä päivittäin, ja myymälä onkin yksi tärkeimmistä markkinointikeinoista. Työn teoreettinen osuus käsittelee ostokäyttäytymistä ja ostoprosessin eri vaiheita. Nämä toimivat pohjana teorian pääosuudelle, joka käsittelee myymäläympäristöä ja sen visuaalista markkinointia. Visuaalisen markkinoinnin käyttökohteita ovat muun muassa tuotteen esillepano, näyteikkunat sekä myymälätilat, joista kaikista kerron tarkemmin teoriaosuudessa. Kuljetan teoriaosuuden mukana myös käytännön kokemuksia, joita opin työskennellessäni Hennes & Mauritzilla. Tutkimus osoitti laajalti todella hyviä vastauksia. Tuloksia voidaan pitää luotettavina, sillä vastaajia kyselyyn osallistui reilusti, jopa 99 kappaletta. Vastaajista naisia oli 72 ja miehiä 27 kappaletta. Tuloksista ilmeni, että liikkeeseen tultiin usein tietyn tuotteen vuoksi, joka löytyi yleensä melko helposti. Mallinuket toimivat useimpien mielestä eräänlaisena inspiraation lähteenä ja ne tuntuivat kiinnostavan asiakkaita. Näyteikkunaa sen sijaan huomioitiin jopa yllättävän vähän. Yhteenvetona tutkimuksesta voisi sanoa, että tutkimus oli onnistunut ja yritys sai jokapäiväiseen työskentelyynsä paljon hyödyllistä tietoa, käytännön vinkkejä sekä parannus- ja kehittämisideoita.fi
dc.description.abstractVISUAL MARKETING IN A CLOTHING STORE The theme of this thesis was visual marketing in a clothing store. The clothing store where I explored the implementation of visual marketing was the international Swedish retail trade concern, called Hennes & Mauritz. I worked for Hennes & Mauritz along with my studies, so the theme of this thesis is very familiar and also very inter-esting to me. The purpose of this thesis was to explore and observe which features of the visual marketing do the customers pay attention to and do these factors have any influence on customers buying behavior. I conducted a survey in October, when I interviewed customers coming from Hennes & Mauritz in Pori. The survey has a very meaningful implication on the stores daily work, because the personnel of Hennes & Mauritz works with presentation everyday and the store is one of the most important marketing channels. The theoretical part of the thesis deals with customer’s buying behavior and the different stages of the buying process. This part provided the basis for the main theoretical part which focuses on store environment and its visual marketing. Visual marketing is used for example in the presentation of the product, in store window and also inside the store. I also include a few practical tips after every theoretical part which I learned from working at Hennes & Mauritz. The survey pointed out a lot of good answers. The results can be considered trustworthy because I got as much as 99 answers. The results revealed that customers en-tered the shop looking for something specific product, which usually was found quite easily. Manikins worked as a kind of inspiration and seemed to be very interesting. Instead display windows were notices surprisingly rarely. The respondents consisted of 72 women and 27 men. In conclusion the survey was well succeeded and the company got a lot of useful information, practical tips and proposals for improvement in their daily work.en
dc.language.isofin
dc.publisherSatakunnan ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.subjectmarkkinointi
dc.subjectmarkkinointiviestintä
dc.subjectmyymälät
dc.subjectvaatetusliikkeet
dc.subjecttuotesijoittelu
dc.subjectostokäyttäytyminen
dc.titleVisuaalinen markkinointi vaateliikkeessäfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/161
dc.organizationSatakunnan ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationSatakunnan ammattikorkeakoulu
dc.subject.specializationMarkkinointi ja viestintä
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot