Konseptipaketin suunnittelu I-Novae Studios:in indie-peliin Infinity - The Quest for Earth
Lugasi, David (2011)
Lugasi, David
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101191548
Tiivistelmä
Tämä työ käsittelee konseptitaidepaketin työstämistä kansainväliseen itsenäisesti tuotettavaan peliin Infinity - The Quest for Earth, sekä konseptitaiteen roolia kyseisessä projektissa. Infinity on Internetissä pelattava avaruusgenreen sijoittuva massiivinen moninpeli (MMO), jonka kehittelyyn on osallistunut satoja vapaaehtoisia eri alan osaajia ympäri maailmaa.
Aluksi selitetään pikaisesti aihepiiriin liittyvä sanasto, jonka jälkeen lukija perehdytetään In-finityn keskeisiin tietoihin, vaikutteisiin ja taustoihin. Tämän lisäksi työssä käsitellään peliteollisuuden rakenteita pintapuoleisesti sekä pohditaan, mikä Infinityn paikka voisi olla tietokonepelien nopeasti muuttuvilla markkinoilla ja etenkin oman tyylilajinsa sisällä.
Projektin työosuudessa suunniteltiin 18 avaruusalusta. Alukset hahmoteltiin ensin paperille lyijykynällä ja viimeisteltiin tietokoneella käyttäen Photoshop-kuvankäsittelyohjelmaa. Alukset suunniteltiin käyttäen kolmea erilaista arkitehtonista tyyliä. Nämä tyylit on määritelty projektin graafisessa ohjeistuksessa ja ne edustavat Infinityn pelimaailman kolmea suurta avaruussivilisaatiota. Kaikki konseptit saivat positiivisen vastaanoton projektin jäseniltä ja suurin osa niistä onkin jo mallinnettu.
Tämä projekti on ollut erinomainen oppitunti kansainvälisessä projektissa työskentelemisestä netin välityksellä. Projektia varten kehitettiin omanlaatuinen nopea kuvitustyyli, jota voi hyödyntää myös jatkossa. Työosuudessa työstetty konseptitaidepaketti suunnattiin pelin osa-alueelle, joka oli jäänyt lähes täysin vaille huomiota. Projektin jäseniltä saadun palautteen mukaan konseptipaketti täytti sille asetetut tavoitteet erinomaisesti.
Aluksi selitetään pikaisesti aihepiiriin liittyvä sanasto, jonka jälkeen lukija perehdytetään In-finityn keskeisiin tietoihin, vaikutteisiin ja taustoihin. Tämän lisäksi työssä käsitellään peliteollisuuden rakenteita pintapuoleisesti sekä pohditaan, mikä Infinityn paikka voisi olla tietokonepelien nopeasti muuttuvilla markkinoilla ja etenkin oman tyylilajinsa sisällä.
Projektin työosuudessa suunniteltiin 18 avaruusalusta. Alukset hahmoteltiin ensin paperille lyijykynällä ja viimeisteltiin tietokoneella käyttäen Photoshop-kuvankäsittelyohjelmaa. Alukset suunniteltiin käyttäen kolmea erilaista arkitehtonista tyyliä. Nämä tyylit on määritelty projektin graafisessa ohjeistuksessa ja ne edustavat Infinityn pelimaailman kolmea suurta avaruussivilisaatiota. Kaikki konseptit saivat positiivisen vastaanoton projektin jäseniltä ja suurin osa niistä onkin jo mallinnettu.
Tämä projekti on ollut erinomainen oppitunti kansainvälisessä projektissa työskentelemisestä netin välityksellä. Projektia varten kehitettiin omanlaatuinen nopea kuvitustyyli, jota voi hyödyntää myös jatkossa. Työosuudessa työstetty konseptitaidepaketti suunnattiin pelin osa-alueelle, joka oli jäänyt lähes täysin vaille huomiota. Projektin jäseniltä saadun palautteen mukaan konseptipaketti täytti sille asetetut tavoitteet erinomaisesti.