Yhteisöverkkopalvelun käyttäjätutkimus: käyttäjien tottumuksia ja toiveita yritysten ylläpitämillä fanisivuilla
Siniaalto, Tero (2010)
Siniaalto, Tero
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121518295
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset Facebookin käyttäjät seuraavat yritysten ylläpitämiä fanisivuja ja erotaanko yritysten ylläpitämiltä fanisivuilta vai piilotetaanko niiden julkaisut. Kyselytutkimuksen avulla myös kartoitettiin käyttäjien tarpeita ja tottumuksia. Kyselytutkimus suoritettiin syyskuussa 2010 suomalaisen sosiaalisen median asiantuntijayrityksen tilauksesta.
Tutkimus osoitti, että naiset ovat aktiivisempia fanisivujen lukijoita, kun miehet vastasivat usein, etteivät seuraa fanisivuja ollenkaan. Nuoret lukevat usein julkaisuja pelkästään omalla etusivullaan, kun vanhemmat, nuoria selvästi enemmän, lukevat julkaisuja yrityksen etusivulta. Erityisen passiivisia ryhmiä olivat miehet sekä 18–24-vuotiaat.
Fanisivulta eroaminen ja julkaisujen piilottaminen on naisilla paremmin tiedossa. Miehet eivät oikein osaa sanoa, piilottavatko yritysten julkaisuja. 18–24-vuotiaat ovat aktiivisia eroamaan fanisivuilta ja piilottamaan yrityksen julkaisuja. 18–24-vuotiaat tiedostavat kaikkein parhaiten eroamistoiminnon, kun vanhat käyttäjät, eivät oikein osaa erota. Miehet ja 18–24-vuotiaat ovat ryhmiä, joiden aktivoiminen on hankalinta.
Aktiiviset ryhmät ylläpitävät keskustelua ja niiden kiinnostuneisuutta fanisivusta on syytä ylläpitää monipuolisella tarjonnalla. Suositeltavaa on myös panostaa passiivisten ryhmien aktivoimiseen. Yritysten julkaisuiden piilottaminen on yleistä, mikä on syytä huomioida jo fanisivua luotaessa riittävän monipuolisella ja kiinnostavalla sisällöllä.
Tutkimus osoitti, että naiset ovat aktiivisempia fanisivujen lukijoita, kun miehet vastasivat usein, etteivät seuraa fanisivuja ollenkaan. Nuoret lukevat usein julkaisuja pelkästään omalla etusivullaan, kun vanhemmat, nuoria selvästi enemmän, lukevat julkaisuja yrityksen etusivulta. Erityisen passiivisia ryhmiä olivat miehet sekä 18–24-vuotiaat.
Fanisivulta eroaminen ja julkaisujen piilottaminen on naisilla paremmin tiedossa. Miehet eivät oikein osaa sanoa, piilottavatko yritysten julkaisuja. 18–24-vuotiaat ovat aktiivisia eroamaan fanisivuilta ja piilottamaan yrityksen julkaisuja. 18–24-vuotiaat tiedostavat kaikkein parhaiten eroamistoiminnon, kun vanhat käyttäjät, eivät oikein osaa erota. Miehet ja 18–24-vuotiaat ovat ryhmiä, joiden aktivoiminen on hankalinta.
Aktiiviset ryhmät ylläpitävät keskustelua ja niiden kiinnostuneisuutta fanisivusta on syytä ylläpitää monipuolisella tarjonnalla. Suositeltavaa on myös panostaa passiivisten ryhmien aktivoimiseen. Yritysten julkaisuiden piilottaminen on yleistä, mikä on syytä huomioida jo fanisivua luotaessa riittävän monipuolisella ja kiinnostavalla sisällöllä.