Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Matka tunteiden äärelle : Draaman hyödyntäminen varhaiskasvatuksen tunnekasvatuksessa

Salomaa, Rosa; Sihvonen, Karolina (2019)

Avaa tiedosto
RSKS - opinnäytetyö.pdf (13.89Mt)
Lataukset: 


Salomaa, Rosa
Sihvonen, Karolina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092519264
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda draamallinen toimintakokonaisuus tunnekasvatuksen tueksi 3-5-vuotiaiden lasten ryhmään. Toimintakokonaisuuden käsikirjoitusrunkoa on mahdollista hyödyntää jatkossa myös muissa varhaiskasvatusyksiköissä. Toimintakerroille valikoitui kahdeksan lasta. Toimintakertoja varten luotiin tarina Hilma-Hiirestä, joka tutustui matkallaan uusiin ystäviin. Ystävät edustivat neljää eri perustunnetta, joita käsiteltiin yhdessä lasten kanssa. Yhden toimintakerran teemaksi valittiin lisäksi empatia. Toimintakerroilla hyödynnettiin käsinukkeja ja tarinan hahmot esitettiin niiden avulla.

Draamamenetelmät valittiin työskentelyn avuksi, sillä niiden on todettu olevan hyödyllisiä lasten kanssa toimiessa. Draaman käyttö edistää lasten yhteistyökykytaitoja, itsetuntemusta, toisten kunnioittamista ja sitoutumista. Draama tarjoaa mahdollisuuden eri oppimisen osa-alueiden yhdistämiseen ja sen kautta lapsi pääsee osallistumaan itse aktiivisesti toimintaan. Draamamenetelmiä hyödynnetään varhaiskasvatuksessa toistaiseksi vähän, vaikka sen hyödyt on todistettu monissa tutkimuksissa. Niitä ei ollut esimerkiksi käytetty aiemmin yhteistyöpäiväkodissamme.

Opinnäytetyön viittä toimintakertaa arvioitiin teoriaan sekä tavoitteisiin nojaten. Lapsikeskeisyys oli toiminnan perusta. Toimintakerroilla käytettiin apuna osallistuvaa havainnointia. Tämän lisäksi ryhmän kasvattajat arvioivat ohjauskertoja havainnointilomakkeen pohjalta. Toteutettu toiminta oli lasten antaman palautteen perusteella antoisaa. Tunteita käsittelevien keskustelutuokioiden avulla saatiin kuulla lasten ajatuksia tunneteemaan liittyen ja he osallistuivat keskusteluun aktiivisesti.

Draama osoittautui toimivaksi menetelmäksi lasten parissa. Lapset eläytyivät tarinaan vahvasti ja kiintyivät käytettyihin käsinukkeihin. Draaman hyötyjä ja tunnetaitojen kehittymistä on vaikea mitata, mutta havainnoinnin perusteella lasten osallistumisinnokkuus kasvoi toimintakertojen edetessä. Tämän lisäksi leikin ja draaman avulla oli mahdollista käsitellä vaikeitakin aiheita. Tässä opinnäytetyössä luodun käsikirjoitusrungon tarkoituksena on kannustaa päiväkotien työntekijöitä ottamaan draamamenetelmiä käyttöön matalalla kynnyksellä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste