Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Liikunnan vuosikello varhaiskasvatukseen

Vartiainen, Linda (2019)

 
Avaa tiedosto
Vartiainen_Linda.pdf (4.711Mt)
Lataukset: 


Vartiainen, Linda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019092719307
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda liikuntapäiväkodille Liikunnan vuosikello, jonka tavoitteena oli kehittää liikunnan entistä sujuvampaa integroimista päiväkodin kiireiseen arkeen. Liikunnan vuosikellon tarkoituksena on osallistaa koko päiväkotiyhteisöä: lapsia, perheitä ja henkilökuntaa. Tämä opinnäytetyö koostuu Liikunnan vuosikello -julisteesta, Liikunnan vuosikellon Vinkkivihkosta sekä näihin pohjautuvasta palautekyselystä päiväkodin henkilökunnalle ja vanhemmille. Palautekysely on tämän opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus.

Liikunnan vuosikello ja Vinkkivihko otettiin käyttöön yhteistyöpäiväkodissa maaliskuussa 2019 ja sitä on tarkoitus käyttää aktiivisesti mukana päiväkodin toiminnassa. Palautekyselylomakkeet annettiin henkilökunnalle ja vanhemmille ensin toukokuussa ja heinäkuussa pelkästään henkilökunnalle, kun ensimmäinen kysely ei onnistunut vähäisen vastaamisprosentin takia. Palautteissa oli selkeitä eroja siinä, oltiinko Liikunnan vuosikelloon perehdytty kunnolla vai ei. Palautteiden eroista huolimatta niistä voi kuitenkin nähdä, että Liikunnan vuosikello on toimiva varhaiskasvatusliikunnan työväline, jos sen käyttöön perehtyy ja käyttää sitä aktiivisesti mukana toiminnan eri vaiheissa.

Palautettujen palautteiden määrästä päätellen Liikunnan vuosikelloa ei ole joko käytetty tai palautteen anto ei vain ole innostanut kasvattajia. Päiväkodin henkilökunta olisi tarvinnut perusteellisen perehdytyksen Liikunnan vuosikellon käyttöön. Henkilökunnan kautta myös lasten vanhemmat olisivat päässeet paremmin sisälle siihen, mikä Liikunnan vuosikello ylipäätään on, mitä sillä tehdään ja mihin sen avulla pyritään. Palautteen annon olisi voinut myös toteuttaa eri tavalla ja kasvattajia olisi voinut yrittää innostaa ja kannustaa palautteen antoon. Tällöin palautteita olisi saattanut tulla enemmän ja opinnäytetyön tulos olisi voinut olla hieman erilainen. Liikunnan vuosikello on kuitenkin varhaiskasvatuksen työväline, jota on helppo muokata ja kehittää enemmän päiväkotiyhteisön itsensä näköiseksi, jos sille on tarvetta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste