Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yksityinen henkilöautoilu Suomessa : Auton kustannukset ja tarpeellisuus pääkaupunkiseudulla

Keurulainen, Reetta (2010)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo.pdf (202.1Kt)
Lataukset: 


Keurulainen, Reetta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315212
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli esitellä yksityistä henkilöautoilua Suomessa. Tähän liittyen selvitettiin Suomen henkilöliikennettä, yleisimpiä autoja sekä liikennekulttuuria. Esimerkiksi tavaraliikenne jäi työn ulkopuolelle, koska kohdeyleisönä olivat yksityishenkilöt. Toinen tutkimusaihe oli auton kustannukset ja tarpeellisuus pääkaupunkiseudulla. Työssä kartoitettiin siksi erilaisia autosta aiheutuvia kustannuksia ja vertailtiin niitä pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen määrään, hintaan ja laatuun, jotta pystyttiin arvioimaan auton tarpeellisuutta alueella. Työ toteutettiin laadullisella menetelmällä keräämällä tietoa lähinnä eri Internet-lähteistä.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että perusedellytykset autolla ajamiseen Suomessa ovat hyvät ja autossa kuljetaan päivittäisistä matkoista 76 %. Autot Suomessa ovat kuitenkin keski-iältään melko vanhoja verrattaessa Euroopan-tasolla. Autokantaa tulisi uudistaa, jotta tieliikenteen päästöt vähenisivät merkittävästi. Tämä onnistuisi romutusbonuksen myöntämisellä, mikä kannustaisi vanhasta autosta luopumiseen. Uudistusta on edesautettu myös muuttamalla autoverotus ja ajoneuvovero hiilidioksidipäästöperusteiseksi, mikä ohjaa kuluttajia valitsemaan vähäpäästöisemmän uuden auton.

Tieliikenneonnettomuudet ovat melko yleisiä Suomessa ja rattijuopumustapauksissa kuolee noin neljännes tieliikenneonnettomuuksissa menehtyneistä. Ajokulttuurin muuttamiseksi valvontaa tulisi lisätä, tapakulttuuria muuttaa, promillerajaa alentaa ja rangaistuksia koventaa. Alkoholin hinta vaikuttaa myös sen kulutukseen, minkä takia alkoholijuomien verotus saisi myös suosia nykyistä enemmän miedompia alkoholijuomia. Tämä voisi vähentää humalajuomista. Ylinopeuden vähentämiseksi suomalaista ajotapaa pitäisi yrittää muuttaa vastuuntuntoisemmaksi esimerkiksi lisäämällä turvallisen ajotavan opetusta autokouluissa. Nopeusrajoitusta maanteillä voitaisiin miettiä myös laskettavaksi 70:ään kilometriin tunnissa Ruotsin tapaan, koska niillä kuolemantapauksia on selvästi eniten. Nuorten kuljettajien mielipiteisiin vaikuttavat eniten muut ikätoverit, jolloin turvallisesta ajotavasta pitäisi saada heidän keskuudessaan suositumpaa esimerkiksi asennekasvatuksella. Autokoulun opetustuntien määrää ei tulisi lisätä kaikkien kohdalle, vaan lisätunneille tulee päästä haluttaessa.

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on melko hyvällä mallilla kansainvälisestikin tarkasteltuna, eli oman auton omistaminen ei ole tarpeellista suurimmalle osalle alueen asukkaista. Silti julkisessa liikenteessä on parantamisen varaa muun muassa hinnoissa ja vuorojen tiheyksissä. Näiden muutosten, sekä Kehäradan ja Länsimetron valmistumisen, myötä yksityinen autoilu alueella voisi vähentyä voimakkaasti, sillä siihen haluaisi turvautua ensisijaisesti vain 25 % pääkaupunkiseudun asukkaista, kun sitä nykyisin käyttää 44 %. Auton omistukseen vaikuttavat eniten perhekoko, asuinympäristö, tulotaso, liikkumisen tarve ja siihen opittu tapa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste