PHOTOMOD 5.0 LITE ETÄOPETUKSESSA: : laitteistotekninen näkökulma
Säkkinen, Jari (2011)
Säkkinen, Jari
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101311900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101311900
Tiivistelmä
Työssä arvioitiin Photomod Lite -ohjelmiston soveltuvuutta kaukokartoituskurssin etäopetukseen Rovaniemen ammattikorkeakoulun maanmittaustekniikan koulutusohjelmassa. Soveltuvuutta tarkasteltiin ensisijaisesti teknisestä näkökulmasta arvioimalla ohjelman toimivuutta määritellyssä testikokoonpanossa, minkä lisäksi arvioitiin ohjelman käyttämisestä aiheutuvia suoria ja välillisiä kustannuksia opiskelijalle ja oppilaitokselle.
Ohjelman testaamiseksi määritettiin vertailukokoonpano, jonka tuli edustaa keskimääräistä opiskelijan käytössä olevaa tietokonetta. Vertailukokoonpanoksi valittiin vuoden 2008 keskihintainen kannettava tietokone, jonka perusteella määritettiin käytettävä testikokoonpano. Kaukokartoitus -kurssilla vaadittavien ohjelman eri toimintojen toimivuus varmistettiin testikokoonpanossa arvioiden samalla ohjelman käytettävyyttä ja soveltuvuutta opetuskäyttöön. Käytettävyyden perusteella pyrittiin lisäksi arvioimaan opetuksesta aiheutuvia kustannuksia.
Ohjelman eri toimintojen toimivuus testikokoonpanossa varmistui käytännön testien yhteydessä. Ohjelma sisälsi opetuskäytössä tarvittavat toiminnot, eikä
niiden suorittamiselle testikokoonpanossa ollut esteitä. Testien perusteella voitiin todeta, ettei vertailukokoonpanoa vastaavassa laitteistossa ollut teknisiä puutteita, jotka täytyisi ottaa huomioon ohjelman opetuskäyttöä suunniteltaessa.
Ohjelman käytettävyys havaittiin opetuskäytössä riittäväksi ja opetuksesta oppilaitokselle tai opiskelijalle aiheutuvien kustannusten ei katsottu olevan esteenä ohjelman käytölle. Opettamisesta aiheutuvia kustannuksia voivat nostaa ohjelman mukana tulevan esimerkkiaineiston puutteet, jotka lisäävät kurssin esivalmisteluun tarvittavaa aikaa. Opiskelijalle aiheutuvien kustannusten todettiin aiheutuvan pääasiassa epäsuorina vaihtoehtoiskustannuksina, jotka ylittävät ohjelman opiskelusta aiheutuvat suorat laitteistokustannukset.
Ohjelman testaamiseksi määritettiin vertailukokoonpano, jonka tuli edustaa keskimääräistä opiskelijan käytössä olevaa tietokonetta. Vertailukokoonpanoksi valittiin vuoden 2008 keskihintainen kannettava tietokone, jonka perusteella määritettiin käytettävä testikokoonpano. Kaukokartoitus -kurssilla vaadittavien ohjelman eri toimintojen toimivuus varmistettiin testikokoonpanossa arvioiden samalla ohjelman käytettävyyttä ja soveltuvuutta opetuskäyttöön. Käytettävyyden perusteella pyrittiin lisäksi arvioimaan opetuksesta aiheutuvia kustannuksia.
Ohjelman eri toimintojen toimivuus testikokoonpanossa varmistui käytännön testien yhteydessä. Ohjelma sisälsi opetuskäytössä tarvittavat toiminnot, eikä
niiden suorittamiselle testikokoonpanossa ollut esteitä. Testien perusteella voitiin todeta, ettei vertailukokoonpanoa vastaavassa laitteistossa ollut teknisiä puutteita, jotka täytyisi ottaa huomioon ohjelman opetuskäyttöä suunniteltaessa.
Ohjelman käytettävyys havaittiin opetuskäytössä riittäväksi ja opetuksesta oppilaitokselle tai opiskelijalle aiheutuvien kustannusten ei katsottu olevan esteenä ohjelman käytölle. Opettamisesta aiheutuvia kustannuksia voivat nostaa ohjelman mukana tulevan esimerkkiaineiston puutteet, jotka lisäävät kurssin esivalmisteluun tarvittavaa aikaa. Opiskelijalle aiheutuvien kustannusten todettiin aiheutuvan pääasiassa epäsuorina vaihtoehtoiskustannuksina, jotka ylittävät ohjelman opiskelusta aiheutuvat suorat laitteistokustannukset.