Toimintaterapia työhyvinvoinnin arvioinnissa : Opas toimintaterapeuteille
Hautamäki, Tiia (2010)
Hautamäki, Tiia
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101301872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101301872
Tiivistelmä
Työssä jaksaminen ja viihtyminen ovat tärkeimmät tekijät työhyvinvoinnin säilymisen kannalta. Tulevina vuosikymmeninä työikäisten määrä Suomessa laskee merkittävästi suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle. Samanaikaisesti työkyvyttömyyseläkettä saavien nuorten määrä on kasvussa. Työkyvyttömyys syntyy kun työn vaatimukset, yksilön voimavarat ja odotukset sekä työn tarjoamat mahdollisuudet ovat epätasapainossa keskenään. Mutta työkykyä ja työhyvinvointia tulee tarkastella vielä laajemmasta, systeemisestä, näkökulmasta, jossa otetaan huomioon terveyden lisäksi työ ja työympäristö sekä elintavat. Toimintaterapiassa työ toimintana nähdään merkittävänä osana ihmisen terveyttä ja hyvinvointia.
Projektimuotoisen opinnäytetyöni tulostavoitteena oli laatia opas toimintaterapian arviointimenetelmistä työhyvinvoinnin arviointiin toimintaterapeuteille. Oppaan pääasiallisena teoreettisena viitekehyksenä oli Inhimillisen toiminnan malli ja oppaan sisältö muodostui työhyvinvoinnin, arvioinnin ja arviointimenetelmien kuvauksesta. Lisäksi opas sisältää tutkimustuloksia arviointimenetelmien validiteetista ja reliabiliteetista. Neljän arviointimenetelmän käyttöä on kuvattu aidoin asiakasesimerkein. Valmis opas sisältää 28 sivua ja on suunniteltu B5 kokoiseksi.
Oppaalle asettamani laatukriteerit olivat ymmärrettävyys, asiakaslähtöisyys, hyödynnettävyys sekä esteettisyys. Toimintaterapeutit antoivat palautetta oppaan laatukriteereiden saavuttamisesta. Palautteen mukaan oppaassa on esitelty laajasti työhyvinvointiin soveltuvia arviointimenetelmiä. Oppaan asiasisällön todettiin olevan asiantuntevaa. Arviointini mukaan oppaalle asettamani laatukriteerit toteutuivat hyvin. Koen, että projekti on syventänyt ammattitaitoani työikäisten arviointiprosessista sekä työhyvinvoinnin arviointiin soveltuvista menetelmistä. Jatkossa oppaassa esiteltyjen arviointimenetelmien käytettävyyttä voisi tutkia suomalaisessa kontekstissa.
Projektimuotoisen opinnäytetyöni tulostavoitteena oli laatia opas toimintaterapian arviointimenetelmistä työhyvinvoinnin arviointiin toimintaterapeuteille. Oppaan pääasiallisena teoreettisena viitekehyksenä oli Inhimillisen toiminnan malli ja oppaan sisältö muodostui työhyvinvoinnin, arvioinnin ja arviointimenetelmien kuvauksesta. Lisäksi opas sisältää tutkimustuloksia arviointimenetelmien validiteetista ja reliabiliteetista. Neljän arviointimenetelmän käyttöä on kuvattu aidoin asiakasesimerkein. Valmis opas sisältää 28 sivua ja on suunniteltu B5 kokoiseksi.
Oppaalle asettamani laatukriteerit olivat ymmärrettävyys, asiakaslähtöisyys, hyödynnettävyys sekä esteettisyys. Toimintaterapeutit antoivat palautetta oppaan laatukriteereiden saavuttamisesta. Palautteen mukaan oppaassa on esitelty laajasti työhyvinvointiin soveltuvia arviointimenetelmiä. Oppaan asiasisällön todettiin olevan asiantuntevaa. Arviointini mukaan oppaalle asettamani laatukriteerit toteutuivat hyvin. Koen, että projekti on syventänyt ammattitaitoani työikäisten arviointiprosessista sekä työhyvinvoinnin arviointiin soveltuvista menetelmistä. Jatkossa oppaassa esiteltyjen arviointimenetelmien käytettävyyttä voisi tutkia suomalaisessa kontekstissa.