Työmaan aikaisesta liikenteestä aiheutuvat tierakenteen painumat
Typpö, Juha (2011)
Typpö, Juha
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102021978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102021978
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mahdolliset liikenteen aiheuttamat tien painumat tietyön aikana. Samalla pyrittiin selvittämään, vaikuttavatko liikenteen määrä ja vanhan tien rakennetyyppi tien painumiseen. Lisäksi tutkittiin, millä keinoilla painumista voidaan ehkäistä. Tutkimuskohteena oli kolme Destia Oy:n rakennustyömaata; Valtatie 8 ja Kurkitie Limingassa sekä Aleksanterinkatu Oulun keskustassa.
Opinnäytetyöhön valittujen tiejaksojen painumat tutkittiin maastomittauksilla, jotka tehtiin ennen työmaan aloittamista ja rakennustyön valmistuttua. Mittaustuloksia verrattiin kohteiden liikennemääriin, tien rakenteeseen ja työmaan aikaisiin liikennejärjestelyihin. Mittaustuloksilla pyrittiin selvittämään edellä mainittujen asioiden vaikutus tierakenteen painumiseen.
Mittaustulosten perusteella voidaan todeta, että tien rakennetyyppi ja pohjaolosuhteet vaikuttavat liikennemääriä enemmän tien painumiseen. Työmaan aikaisilla liikennejärjestelyillä ja työn suunnittelulla voidaan myös vaikuttaa tierakenteen painumaan.
Opinnäytetyöhön valittujen tiejaksojen painumat tutkittiin maastomittauksilla, jotka tehtiin ennen työmaan aloittamista ja rakennustyön valmistuttua. Mittaustuloksia verrattiin kohteiden liikennemääriin, tien rakenteeseen ja työmaan aikaisiin liikennejärjestelyihin. Mittaustuloksilla pyrittiin selvittämään edellä mainittujen asioiden vaikutus tierakenteen painumiseen.
Mittaustulosten perusteella voidaan todeta, että tien rakennetyyppi ja pohjaolosuhteet vaikuttavat liikennemääriä enemmän tien painumiseen. Työmaan aikaisilla liikennejärjestelyillä ja työn suunnittelulla voidaan myös vaikuttaa tierakenteen painumaan.