Opettajan osaamiskartoitus
Karhulahti, Markus (2011)
Karhulahti, Markus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102021943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102021943
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee opettajien nykytilan osaamiskartoitusta. Kohderyhmänä on ajoneuvojen huoltopuolella toimivat toisen asteen ammatilliset opettajat. Tavoitteena on saada selville opettajien tämänhetkinen osaamisen taso, jotta tuloksia voidaan hyödyntää jatkokoulutusten suunnittelussa. Toimeksiantajina työssä ovat Autoalan Ammattikoulutuksen Edistämissäätiö sekä Yrkesinstitutet Prakticum.
Osaamisen kartoittamiseksi laadittiin kyselylomake, jossa kysyttiin ikää, työkokemusta, pätevyyksiä, teknistä osaamista sekä mikä on tämänhetkinen motivaation taso ja miten sitä voisi tämänhetkisestä tilanteesta kehittää. Vastaaminen tapahtui vastaajan itsearvioinnin kautta hänen antamillaan arvosanoilla sekä muutaman kysymykseen sanallisella vastauksella. Vastauksista saatiin koottua erittäin kattava raportti joka kertoo nykytilan osaamisesta eri aihealueilla.
Kysymykset pohjautuvat Autoalan perustutkintoon, jotta opettajien osaamisen taso selvitetään oppilaille opetettavaan tasoon nähden realistisesti. Kysymyksiä on myös tehty toimeksiantajien tiedontarpeen vaatimuksien mukaan. Kartoitukseen osallistui yhteensä kuusi oppilaitosta, joissa oli yhteensä 38 opettajaa.
Edellä mainitun lisäksi tässä insinöörityössä on pohdittu opettajan työn kannalta tulevaisuuden haasteita teknisen sekä pedagogisen osaamisen kannalta sekä työehtosopimuksen mukaisen jatkokoulutuksen laatua.
Kyselyn tuloksista voidaan huomata, että tekninen osaaminen on hyvällä tasolla eikä voi-makas kehittäminen ole tarpeen. Kyselyistä selvisi kuitenki, että pedagogista koulutusta opettajat saavat liian harvoin. Pedagogista jatkokoulutusta onkin kehitettävä. Tärkeää on myös huomioida opettajien motivaatio ja miten sitä voidaan kehittää. Tällä hetkellä opettajien motivaatio on keskiarvoltaan korkea, mutta kehitettävää on erityisesti ryhmäkokojen hallinnassa.
Osaamisen kartoittamiseksi laadittiin kyselylomake, jossa kysyttiin ikää, työkokemusta, pätevyyksiä, teknistä osaamista sekä mikä on tämänhetkinen motivaation taso ja miten sitä voisi tämänhetkisestä tilanteesta kehittää. Vastaaminen tapahtui vastaajan itsearvioinnin kautta hänen antamillaan arvosanoilla sekä muutaman kysymykseen sanallisella vastauksella. Vastauksista saatiin koottua erittäin kattava raportti joka kertoo nykytilan osaamisesta eri aihealueilla.
Kysymykset pohjautuvat Autoalan perustutkintoon, jotta opettajien osaamisen taso selvitetään oppilaille opetettavaan tasoon nähden realistisesti. Kysymyksiä on myös tehty toimeksiantajien tiedontarpeen vaatimuksien mukaan. Kartoitukseen osallistui yhteensä kuusi oppilaitosta, joissa oli yhteensä 38 opettajaa.
Edellä mainitun lisäksi tässä insinöörityössä on pohdittu opettajan työn kannalta tulevaisuuden haasteita teknisen sekä pedagogisen osaamisen kannalta sekä työehtosopimuksen mukaisen jatkokoulutuksen laatua.
Kyselyn tuloksista voidaan huomata, että tekninen osaaminen on hyvällä tasolla eikä voi-makas kehittäminen ole tarpeen. Kyselyistä selvisi kuitenki, että pedagogista koulutusta opettajat saavat liian harvoin. Pedagogista jatkokoulutusta onkin kehitettävä. Tärkeää on myös huomioida opettajien motivaatio ja miten sitä voidaan kehittää. Tällä hetkellä opettajien motivaatio on keskiarvoltaan korkea, mutta kehitettävää on erityisesti ryhmäkokojen hallinnassa.