Improving Product Lifecycle Management Through Lessons-to-Learn Culture : Case Global Consumer Electronics Company
Korhonen, Miko (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Korhonen, Miko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101181491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101181491
Tiivistelmä
Uudet tuotejulkaisut kuluttajaelektroniikkamarkkinoilla ovat herättäneet runsaasti huomiota viime aikoina. Samalla globaalin talouden noustessa tuotantoyritykset pyrkivät ylösajamaan tuotantoaan kohonneen kysynnän vuoksi. Kuitenkin tuotantovolyymien nostaminen on haasteellista, sillä toimittajat olivat pakotettuja laskemaan kapasiteettiaan taantuman alkaessa. Tilannetta hankaloittaa entisestään eräiden tiettyjen markkinoiden valtava kysyntä ja erittäin tiukka kilpailutilanne. Täyttääkseen kysynnän vaatimukset ja vastatakseen kilpailuun yritysten on tehtävä parhaansa saatavilla olevista materiaaleista niin tehokkaasti kuin mahdollista.
Tuotantoyrityksessä paine korostuu erityisesti tuotannon ylösajovaiheessa, tuotannon edelleen tavoitellessa haluttuja tuotos- ja volyymitasoja. Mitä kauemmin yrityksellä kestää saada tuote markkinoille ja kannattavaksi, sitä enemmän tuotantoyritys menettää voittojaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa, kuinka tuotteen elinkaaren hallintaa voidaan parantaa soveltamalla oppimiskulttuurin periaatteita. Tutkimuksessa tarkastellaan tuotteen elinkaaren alkuvaiheen prosessien vaikutuksia tuotannon ylösajoon. Lisäksi oppimiskulttuurin tärkeys legitimoidaan tieteellisen kirjallisuuden avulla.
Tutkimuksessa myös havainnollistetaan käytännön tuotannon ylösajo-ongelmia casetutkimuksen avulla. Tutkimuksen caseyritys toimii kilpailuilla kuluttajaelektroniikkamarkkinoilla. Kirjallisuuden ja caseyrityksessä tehtyjen haastatteluiden perusteella luodaan joukko prosesseja ja työkaluja, joilla mahdollistetaan ja tuetaan tuotannon ylösajoa ja siihen liittyvän oppimiskulttuurin luomista ja ylläpitämistä caseyrityksessä.
Luotujen prosessien ja työkalujen avulla kerättiin tietoja ja analysointiin tuotannon ylösajoa 26 tuotteen kohdalla. Kerätystä tiedosta tehtyjen johtopäätösten avulla caseyritykselle annetaan suosituksia, kuinka parantaa työskentelytapoja, kun toimitaan tuotteiden kanssa, joilla on erilaiset resurssit, asiakkaat ja teknologia. Tutkimuksen pohditaan myös kuinka parantaa prosessin avainkohtien hallintaa ja kuinka tärkeää yksinkertainen ongelmanratkaisu on yrityksessä, joka väistämättä joutuu kohtaamaan monimutkaisia haasteita. Annettujen suositusten perusteella caseyritykselle tulisi muodostua kuva huomioitavista asioista käsiteltäessä tulevia tuotannon ylösjoja elinkaaren hallinnan näkökulmasta.
Tuotantoyrityksessä paine korostuu erityisesti tuotannon ylösajovaiheessa, tuotannon edelleen tavoitellessa haluttuja tuotos- ja volyymitasoja. Mitä kauemmin yrityksellä kestää saada tuote markkinoille ja kannattavaksi, sitä enemmän tuotantoyritys menettää voittojaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa, kuinka tuotteen elinkaaren hallintaa voidaan parantaa soveltamalla oppimiskulttuurin periaatteita. Tutkimuksessa tarkastellaan tuotteen elinkaaren alkuvaiheen prosessien vaikutuksia tuotannon ylösajoon. Lisäksi oppimiskulttuurin tärkeys legitimoidaan tieteellisen kirjallisuuden avulla.
Tutkimuksessa myös havainnollistetaan käytännön tuotannon ylösajo-ongelmia casetutkimuksen avulla. Tutkimuksen caseyritys toimii kilpailuilla kuluttajaelektroniikkamarkkinoilla. Kirjallisuuden ja caseyrityksessä tehtyjen haastatteluiden perusteella luodaan joukko prosesseja ja työkaluja, joilla mahdollistetaan ja tuetaan tuotannon ylösajoa ja siihen liittyvän oppimiskulttuurin luomista ja ylläpitämistä caseyrityksessä.
Luotujen prosessien ja työkalujen avulla kerättiin tietoja ja analysointiin tuotannon ylösajoa 26 tuotteen kohdalla. Kerätystä tiedosta tehtyjen johtopäätösten avulla caseyritykselle annetaan suosituksia, kuinka parantaa työskentelytapoja, kun toimitaan tuotteiden kanssa, joilla on erilaiset resurssit, asiakkaat ja teknologia. Tutkimuksen pohditaan myös kuinka parantaa prosessin avainkohtien hallintaa ja kuinka tärkeää yksinkertainen ongelmanratkaisu on yrityksessä, joka väistämättä joutuu kohtaamaan monimutkaisia haasteita. Annettujen suositusten perusteella caseyritykselle tulisi muodostua kuva huomioitavista asioista käsiteltäessä tulevia tuotannon ylösjoja elinkaaren hallinnan näkökulmasta.