Kuopion Autokauppa Oy:n vaihtoautoviikon imago
Ritvanen, Noora; Miettinen, Emmi-Kaisa (2011)
Ritvanen, Noora
Miettinen, Emmi-Kaisa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102092178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102092178
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää Kuopion Autokauppa Oy:n vaihtoautoviikon imagoa sekä sen markkinointiin käytettyjen markkinointiviestinnän kanavien tehokkuutta. Lisäksi haluttiin selvittää pidetäänkö kampanjointia ylipäätään tarpeellisena. Tavoitteena oli tuottaa tutkimustietoa, jota toimeksiantaja voisi hyödyntää suunnitellessaan seuraavia vaihtoautoviikkoja. Kuopion Autokaupan imagoa vaihtoautokaupassa on tutkittu aiemmin, mutta opinnäytetyömme antaa uutta tietoa nimenomaan kampanjaviikosta.
Opinnäytetyömme viitekehys koostuu markkinointiviestinnän eri osa-alueiden esittelystä sekä tapahtuma- ja kampanjamarkkinoinnin käsittelystä yhtenä imagon rakentamisen välineenä. Viitekehystä pyrittiin elävöittämään konkreettisin esimerkein autokaupasta. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja menetelmänä käytettiin lomakekyselyä ja -haastattelua. Lomakepohja oli molemmissa menetelmissä sama. Tutkimus suoritettiin 9.-16.10.2010 Kuopion Autokaupan liiketiloissa vaihtoautoviikon aikana. Kyselyyn vastasi 86 henkilöä, joista suurin osa haastattelemalla.
Tutkimus osoitti, että kyselyyn vastanneilla oli Kuopion Autokaupan vaihtoautoviikosta kaiken kaikkiaan positiivinen mielikuva ja erityisesti asiakaspalveluun oltiin tyytyväisiä. Haastattelujen perusteella Kuopion Autokauppaa pidetään luotettavana ja perinteikkäänä autoliikkeenä. Tehokkaimpana markkinointiviestinnän kanavana esiin nousi maakuntalehti Savon Sanomat. Myös mainonta televisiossa oli tavoittanut kyselyyn vastanneet. Vaihtoautoviikon Samurai-teema oli suurelle osalle vastaajista tuntematon. Teemaa pidettiin kuitenkin huomiota herättävänä ja se erottui hyvin muusta mainonnasta. Oheisohjelmaa ja parempia tarjouksia toivottiin vaihtoautoviikoille lisää.
Opinnäytetyömme viitekehys koostuu markkinointiviestinnän eri osa-alueiden esittelystä sekä tapahtuma- ja kampanjamarkkinoinnin käsittelystä yhtenä imagon rakentamisen välineenä. Viitekehystä pyrittiin elävöittämään konkreettisin esimerkein autokaupasta. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella ja menetelmänä käytettiin lomakekyselyä ja -haastattelua. Lomakepohja oli molemmissa menetelmissä sama. Tutkimus suoritettiin 9.-16.10.2010 Kuopion Autokaupan liiketiloissa vaihtoautoviikon aikana. Kyselyyn vastasi 86 henkilöä, joista suurin osa haastattelemalla.
Tutkimus osoitti, että kyselyyn vastanneilla oli Kuopion Autokaupan vaihtoautoviikosta kaiken kaikkiaan positiivinen mielikuva ja erityisesti asiakaspalveluun oltiin tyytyväisiä. Haastattelujen perusteella Kuopion Autokauppaa pidetään luotettavana ja perinteikkäänä autoliikkeenä. Tehokkaimpana markkinointiviestinnän kanavana esiin nousi maakuntalehti Savon Sanomat. Myös mainonta televisiossa oli tavoittanut kyselyyn vastanneet. Vaihtoautoviikon Samurai-teema oli suurelle osalle vastaajista tuntematon. Teemaa pidettiin kuitenkin huomiota herättävänä ja se erottui hyvin muusta mainonnasta. Oheisohjelmaa ja parempia tarjouksia toivottiin vaihtoautoviikoille lisää.