Raskaan ajoneuvokaluston yleisdiagnostiikkalaitteet
Joensuu, Esko (2010)
Joensuu, Esko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101231648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101231648
Tiivistelmä
Ajatus tämän insinöörityön tekemiseen heräsi raskaan kaluston monimerkkikorjaamojen tarpeesta ja kysymyksistä tarjolla olevia diagnostiikkalaitteita koskien. Raskaan kaluston elektroniset järjestelmät ovat kehittyneet runsaan kymmenen vuoden aikana merkittävästi ja nyt jo moniin perushuoltoihinkin kuuluviin töihin liittyy erilaisia muistien nollauksia ja komponenttien vaihtojen kuittauksia, joiden tekeminen vaatii jonkinlaisen diagnostiikkalaitteen käyttämistä.
Käytännön tasolla tehtyä raskaan kaluston diagnostiikkalaitteiden keskinäistä puolueetonta vertailua ei oltu Suomessa eikä tiettävästi muissakaan maissa vielä tehty ja sellaiselle oli selkeä tarve, joten päätin perehtyä laitteisiin syvemmin ja testata niitä todellisten ajoneuvojen kanssa erojen selville saamiseksi.
Vertailuun otettiin kolme kehittyneintä ja monipuolisinta raskaan kaluston monimerkki-diagnostiikkalaitetta, merkeiltään Autocom, JalTest ja Texa. Testeissä perehdyttiin laitteiden kattavuuteen eri ajoneuvoluokkien osalta sekä sen lisäksi huomioitiin myös muita ominaisuuksia, jotka vaikuttavat hankintapäätösten tekemiseen. Laitteiden helppokäyttöisyys, ohjelmiston käyttökieli sekä teknisen oheistiedon sisältyvyys ja käytettävyys olivat selkeitä lisäkriteerejä, joita käytettiin edellä mainittujen kattavuustietojen lisäksi laitteiden kokonaisuuksien pisteytyksessä.
Käytännön vertailutestit tehtiin yhden viikon aikana Raskoneen Helsingin ja Vantaan korjaamoilla käyttäen mahdollisimman monipuolista ajoneuvovalikoimaa. Syvempi tutustuminen ja laitteiden käytännön testit toivat esille paljon eroja, mutta yksiselitteistä vertailun voittajaa ei voida nimetä, koska loppujen lopuksi kunkin käyttäjän oma valintakriteeristö muokkaa tulosta siten, että voittajaksi voi nousta mikä tahansa näistä laitteista. Työn tulokset ja laitteiden pisteytys antavat paljon uutta tietoa näiden laitteiden keskinäisistä eroista ja auttavat alustavan laitevalinnan teossa. Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin, joten uskon tulosten sekä raportin ylipäätään olevan hyödyllisiä laitteiden hankinnan ja käyttöönoton yhteydessä.
Käytännön tasolla tehtyä raskaan kaluston diagnostiikkalaitteiden keskinäistä puolueetonta vertailua ei oltu Suomessa eikä tiettävästi muissakaan maissa vielä tehty ja sellaiselle oli selkeä tarve, joten päätin perehtyä laitteisiin syvemmin ja testata niitä todellisten ajoneuvojen kanssa erojen selville saamiseksi.
Vertailuun otettiin kolme kehittyneintä ja monipuolisinta raskaan kaluston monimerkki-diagnostiikkalaitetta, merkeiltään Autocom, JalTest ja Texa. Testeissä perehdyttiin laitteiden kattavuuteen eri ajoneuvoluokkien osalta sekä sen lisäksi huomioitiin myös muita ominaisuuksia, jotka vaikuttavat hankintapäätösten tekemiseen. Laitteiden helppokäyttöisyys, ohjelmiston käyttökieli sekä teknisen oheistiedon sisältyvyys ja käytettävyys olivat selkeitä lisäkriteerejä, joita käytettiin edellä mainittujen kattavuustietojen lisäksi laitteiden kokonaisuuksien pisteytyksessä.
Käytännön vertailutestit tehtiin yhden viikon aikana Raskoneen Helsingin ja Vantaan korjaamoilla käyttäen mahdollisimman monipuolista ajoneuvovalikoimaa. Syvempi tutustuminen ja laitteiden käytännön testit toivat esille paljon eroja, mutta yksiselitteistä vertailun voittajaa ei voida nimetä, koska loppujen lopuksi kunkin käyttäjän oma valintakriteeristö muokkaa tulosta siten, että voittajaksi voi nousta mikä tahansa näistä laitteista. Työn tulokset ja laitteiden pisteytys antavat paljon uutta tietoa näiden laitteiden keskinäisistä eroista ja auttavat alustavan laitevalinnan teossa. Työlle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin, joten uskon tulosten sekä raportin ylipäätään olevan hyödyllisiä laitteiden hankinnan ja käyttöönoton yhteydessä.