Pk-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen road-map
Arpiainen, Niina (2009)
Arpiainen, Niina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904242159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904242159
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajille työväline parantamaan asiakaspalvelua. Finnveran, Finnpron, Tekesin ja TE-keskuksen asiakastyössä toimivat työntekijät voivat luodun työvälineen avulla löytää nopeasti ja vaivattomasti tietoa mainittujen organisaatioiden tuotteista ja palveluista, jotka ovat suunnattu pienille ja keskisuurille yritysasiakkaille (pk-yrityksille).
Tutkimus kokosi yhteen tietoa siitä, millä eri tavoin toimeksiantajaorganisaatiot voivat olla mukana suomalaisen pk-yrityksen kasvussa ja kansainvälistymisessä. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu, jonka avulla oli mahdollista kerätä rikasta ja yksityiskohtaista tietoa tutkimuksen kohteesta. Teemahaastattelut tehtiin vuoden 2008 alkupuolella.
Tehdyn oppaan, eli road-mapin, tarkoituksena oli saattaa yhteen mukana olleiden organisaatioiden tarjoamat tuotteet ja palvelut pk-yrityksille mahdollisimman helppokäyttöiseen ja johdonmukaiseen muotoon. Road-mapin alkuun on myös haluttu selventää perinteisen tulorahoitteisen kasvun ja nopean kasvun (born global) väliset erot. Lisäksi alussa kerrotaan miten kasvun rahoitus yleisesti ottaen jakaantuu.
Toteuttamani road-mapin sisältö kehittyy jatkuvasti, jolloin sen ajan tasalla pitäminen on tärkeää, mutta tämän ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa ongelmia. Road-mapin muokkaaminen ja päivittäminen on pyritty tekemään mahdollisimman helpoksi ja yksinkertaiseksi. Näin organisaatioiden uusien tuotteiden ja palveluiden lisääminen sekä vanhojen poistaminen onnistuu pienellä vaivalla.
Tutkimus kokosi yhteen tietoa siitä, millä eri tavoin toimeksiantajaorganisaatiot voivat olla mukana suomalaisen pk-yrityksen kasvussa ja kansainvälistymisessä. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu, jonka avulla oli mahdollista kerätä rikasta ja yksityiskohtaista tietoa tutkimuksen kohteesta. Teemahaastattelut tehtiin vuoden 2008 alkupuolella.
Tehdyn oppaan, eli road-mapin, tarkoituksena oli saattaa yhteen mukana olleiden organisaatioiden tarjoamat tuotteet ja palvelut pk-yrityksille mahdollisimman helppokäyttöiseen ja johdonmukaiseen muotoon. Road-mapin alkuun on myös haluttu selventää perinteisen tulorahoitteisen kasvun ja nopean kasvun (born global) väliset erot. Lisäksi alussa kerrotaan miten kasvun rahoitus yleisesti ottaen jakaantuu.
Toteuttamani road-mapin sisältö kehittyy jatkuvasti, jolloin sen ajan tasalla pitäminen on tärkeää, mutta tämän ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa ongelmia. Road-mapin muokkaaminen ja päivittäminen on pyritty tekemään mahdollisimman helpoksi ja yksinkertaiseksi. Näin organisaatioiden uusien tuotteiden ja palveluiden lisääminen sekä vanhojen poistaminen onnistuu pienellä vaivalla.