Child marketing in the United States – Today’s children are tomorrows adult consumers
Hakkala, Ilmari (2009)
Hakkala, Ilmari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102132286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102132286
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on tutkia lapsille suunnattua markkinointia Yhdysvalloissa.
Lapsimarkkinoinnin mahdolliset uhat ovat saavuttaneet yleisön tietoisuuden ja saanut
paljon julkisuutta mediassa. Vanhemmat ja markkinoijat ovat alkaneet ymmärtämään, että
lapsille suunntatulla markkinoinnilla voi olla mahdollisia seuraamuksia. Tämän
opinnäytetyön päätavoite on selvittää, mitkä ovat ne syyt jonka takia lapsille suunntattu
markkinointi on kasvanut niin suureksi alaksi ja mitä markkinoinnin keinoja yritykset
käyttävät markkinoidessaan lapsille? Toissijainen tavoite oli tarkastella; onko lapsille
suunnattu markkinointi yhteydessä lapsien hyvinvointiin. Tämä opinnäytetyö on
kirjallisuus painotteinen ja laaja määrä alan julkaisuja oli kerätty, jotta aiheesta olisi
kattavasti informaatiota. Opinnäytetyön päähavainto oli että lapsien kasvanut ostovoima ei
niinkään houkuttele markkinoijia, vaan lasten mahdollisuus vaikuttaa vanhempien
ostopäätökseen. Tutkimuksessa oli myös havaittu, että lapsille suunnatulla markkinoinnilla
voi olla negatiivinen vaikutus lasten hyvinvointiin, vaikkakin siitä on vain vähän todisteita.
Lapsimarkkinoinnin mahdolliset uhat ovat saavuttaneet yleisön tietoisuuden ja saanut
paljon julkisuutta mediassa. Vanhemmat ja markkinoijat ovat alkaneet ymmärtämään, että
lapsille suunntatulla markkinoinnilla voi olla mahdollisia seuraamuksia. Tämän
opinnäytetyön päätavoite on selvittää, mitkä ovat ne syyt jonka takia lapsille suunntattu
markkinointi on kasvanut niin suureksi alaksi ja mitä markkinoinnin keinoja yritykset
käyttävät markkinoidessaan lapsille? Toissijainen tavoite oli tarkastella; onko lapsille
suunnattu markkinointi yhteydessä lapsien hyvinvointiin. Tämä opinnäytetyö on
kirjallisuus painotteinen ja laaja määrä alan julkaisuja oli kerätty, jotta aiheesta olisi
kattavasti informaatiota. Opinnäytetyön päähavainto oli että lapsien kasvanut ostovoima ei
niinkään houkuttele markkinoijia, vaan lasten mahdollisuus vaikuttaa vanhempien
ostopäätökseen. Tutkimuksessa oli myös havaittu, että lapsille suunnatulla markkinoinnilla
voi olla negatiivinen vaikutus lasten hyvinvointiin, vaikkakin siitä on vain vähän todisteita.