Massimo Dutti -nimisen tuotemerkin tuonti Suomeen franchisingin avulla
Mukkonen, Zoja (2011)
Mukkonen, Zoja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162411
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia franchising-yrittäjyyttä aidon kokemuksen kautta. Työn tavoite oli tuoda Massimo Dutti -merkistä muotivaatetuotemerkkiä Suomeen franchising-liiketoiminnan kautta. Samalla oli tarkoitus tutkia Massimo Dutti -tuotemerkkinä ja potentiaalisena kilpailukykyisenä yrityksenä Suomen markkinoilla. Tästä tutkimuksesta hyötyy soveltamalla sitä asiapapereihin, joilla haetaan Massimo Dutti -tuotemerkin osto-oikeudet franchising-toiminnan avulla. Työstä myös höytyvät kaikki ne, jotka aikovat aloittaa oman yrityksen franchisingin avulla.
Teoriaosuus kuvaa franchising-ilmiötä, sen erilaisia muotoja, Massimo Duttia merkkinä ja merkin tunnistamista. Osuus käsittelee merkin vähittäiskauppastrategiaa hyvin yksityiskohtaisesti.
Tutkimusosassa esitetään konkreettiset toimenpiteet, joita on harkittava ennen fran-chising-yrittäjäksi ryhtymistä. Samaan aikaan tutkimus antaa hyvää esimerkkiä uuden muotituotemerkin perustamisesta tutkittavana kohteena. Työn lopussa tekijä esittää, miten yhdistetään kerätty tieto liiketoimintasuunnitelmaksi, jonka avulla tutkittu merkki voidaan ostaa franchising-liiketoiminnan kautta. Suunnitelmassa käsitellään rahoitusta, markkinointia, kohdentamista, viestintää, asiakasuskollisuuden paikantamista ja muuta tarpeellista tietoa liiketoiminnan aloittamiseksi.
Tutkimus osoitti hyvin kaikki franchisingin tuomat mahdollisuudet ja viestinnän tärkeyden franchisingantajan ja franchisingottajan välillä. Tutkimuksen tekijä totesi tutkimuksessaan sen, että Massimo Dutti -muotivaateliikkeen avaaminen Helsingissä olisi kannattavaa ja kuluttajien kannalta toivottavaa.
Teoriaosuus kuvaa franchising-ilmiötä, sen erilaisia muotoja, Massimo Duttia merkkinä ja merkin tunnistamista. Osuus käsittelee merkin vähittäiskauppastrategiaa hyvin yksityiskohtaisesti.
Tutkimusosassa esitetään konkreettiset toimenpiteet, joita on harkittava ennen fran-chising-yrittäjäksi ryhtymistä. Samaan aikaan tutkimus antaa hyvää esimerkkiä uuden muotituotemerkin perustamisesta tutkittavana kohteena. Työn lopussa tekijä esittää, miten yhdistetään kerätty tieto liiketoimintasuunnitelmaksi, jonka avulla tutkittu merkki voidaan ostaa franchising-liiketoiminnan kautta. Suunnitelmassa käsitellään rahoitusta, markkinointia, kohdentamista, viestintää, asiakasuskollisuuden paikantamista ja muuta tarpeellista tietoa liiketoiminnan aloittamiseksi.
Tutkimus osoitti hyvin kaikki franchisingin tuomat mahdollisuudet ja viestinnän tärkeyden franchisingantajan ja franchisingottajan välillä. Tutkimuksen tekijä totesi tutkimuksessaan sen, että Massimo Dutti -muotivaateliikkeen avaaminen Helsingissä olisi kannattavaa ja kuluttajien kannalta toivottavaa.