IT-palveluyrityksen perustaminen, palvelut ja kehitys
Sileoni, Harry (2010)
Sileoni, Harry
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101111203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101111203
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tutkia tietokonehuoltoyrityksen perustamis- ja ylläpitoprosessia pitkällä tähtäimellä. Työn esimerkkiyritys on todellinen, minun itseni jo vuonna 2005 perustama tietokonehuolto.
Työn varsinainen laatu on kehittynyt vuosien mittaan itsestään. Tämä insinöörityö on hyödyllinen sellaisille henkilöille, jotka suunnittelevat oman tietokonehuoltoyrityksen tai muun palveluyrityksen perustamista. Insinöörityö kuvaa pintapuolisesti yrityksen perustamisprosessin valinnanvaroja, antaa hieman suuntaa kannattavuuden laskentaan ja ennen kaikkea kuvaa löydettyjä ratkaisuja yleisimpiin laajakaistaoperaattorin asiakkaan ongelmiin.
Tutkimustyön tuloksena yrityksen yhteistyökumppanille saatiin luotua ongelmatilannekoulutus ja useita asiakkaiden erinäisiä ongelmia saatiin ratkottua. Ongelmatilannekoulutuksen pääpaino oli asiakaspalvelun valistaminen yleisimpiin laajakaistaongelmiin.
Koska ala kehittyy hurjaa vauhtia, esiintyy myös uusia ongelmia jatkuvasti, eikä yksittäinen insinöörityö voi kattaa kaikkia olevia ja tulevia ongelmia. Suurin osa ongelmatilannekoulutukseen sisällytetyistä ongelmista on kuitenkin yleislaatuisia tai sellaisia, että niitä voidaan olettaa tavattavan myös tulevaisuudessa.
Työn varsinainen laatu on kehittynyt vuosien mittaan itsestään. Tämä insinöörityö on hyödyllinen sellaisille henkilöille, jotka suunnittelevat oman tietokonehuoltoyrityksen tai muun palveluyrityksen perustamista. Insinöörityö kuvaa pintapuolisesti yrityksen perustamisprosessin valinnanvaroja, antaa hieman suuntaa kannattavuuden laskentaan ja ennen kaikkea kuvaa löydettyjä ratkaisuja yleisimpiin laajakaistaoperaattorin asiakkaan ongelmiin.
Tutkimustyön tuloksena yrityksen yhteistyökumppanille saatiin luotua ongelmatilannekoulutus ja useita asiakkaiden erinäisiä ongelmia saatiin ratkottua. Ongelmatilannekoulutuksen pääpaino oli asiakaspalvelun valistaminen yleisimpiin laajakaistaongelmiin.
Koska ala kehittyy hurjaa vauhtia, esiintyy myös uusia ongelmia jatkuvasti, eikä yksittäinen insinöörityö voi kattaa kaikkia olevia ja tulevia ongelmia. Suurin osa ongelmatilannekoulutukseen sisällytetyistä ongelmista on kuitenkin yleislaatuisia tai sellaisia, että niitä voidaan olettaa tavattavan myös tulevaisuudessa.