Näytä suppeat kuvailutiedot

Suzuki GSX1300R Hayabusa K8 -moottoripyörän moottorinohjausyksikön muokkaus

Volotinen, Henri (2010)

dc.contributor.authorVolotinen, Henri
dc.date.accessioned2011-02-18T10:32:39Z
dc.date.available2011-02-18T10:32:39Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2010121618416
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/25640
dc.description.abstractTässä insinöörityössä käsitellään Suzuki GSX1300R Hayabusa K8 -moottoripyörän moottorinohjausyksikön (engl. ECU, Engine Control Unit) muokkausta. Hayabusan moottorinohjausyksikön muokkaus on alun perin harrastajayhteisön tekemä epäkaupallinen projekti. Markkinoilla on myös kaupallisia moottorinohjausyksikön rinnalle asennettavia sovelluksia (esimerkiksi Power Commander V USB), mutta näiden haittapuolena ovat niiden kallis hinta ja heikot säätövarat verrattuna käsin tehtyyn muokkaukseen. Työn tavoitteena on lukea Hayabusa K8:n moottorinohjausyksikön ohjelmisto PC-tietokoneelle, jonka jälkeen se voidaan ajaa Interactive Disassembler -ohjelmaan saadakseen assembly-kielinen lohkokaavioesitys ohjelmakoodista. Kun ohjelmakoodin toimintaperiaate on selvitetty, voidaan rakentaa Windows-pohjainen sovellus, jota käyttäen Hayabusan moottorinohjausyksikön ohjelmisto voidaan ohjelmoida uudelleen. Insinöörityössä käydään läpi, millainen moottoripyörä Suzuki GSX1300R Hayabusa K8 on, kerrotaan moottorinohjausyksikön toimintaperiaatteista tietotekniikan näkökulmasta, kerrotaan projektin tavoitteista ja eduista, sekä myös moottorinohjausyksikön laitteistosta ja ohjelmistosta. Lopuksi käsitellään työn tuloksena syntyneen ECUeditor-sovelluksen toimintaa, jolla loppukäyttäjä voi helposti ohjelmoida uudelleen Hayabusansa moottorinohjausyksikön ohjelmiston halutunlaiseksi.fi
dc.description.abstractThis bachelor’s thesis concerns the modification of the engine control unit (ECU) in a Suzuki GSX1300R Hayabusa K8 motorcycle. Originally the modification of the Hayabusa ECU was a non-commercial project undertaken by a group of enthusiasts. There are also commercial solutions which are installed to work alongside with the original ECU (for example Power Commander V USB), but the major drawback of these devices is a high price tag and weak adjustment possibilities compared to making the adjustments manually. The objective of this thesis was to read the software from the ECU of a Hayabusa K8 into a PC computer to be run through a program called Interactive Disassembler for a block diagram presentation of the software's assembly code. When the operation principle of the software code has been determined, a Windows-based application for reprogramming the Hayabusa ECU can be built. This thesis explains what kind of a motorcycle Suzuki GSX1300R Hayabusa K8 is, what the operational principle of an ECU is from a technical perspective, what the goals and benefits of the project are, how the hardware and software operate in the ECU of Hayabusa, and finally how a program named ECUeditor, meant for easy end-user customization and reprogramming of Hayabusa ECU, works.en
dc.language.isofin
dc.publisherMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleSuzuki GSX1300R Hayabusa K8 -moottoripyörän moottorinohjausyksikön muokkausfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/252
dc.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordmoottoripyörät
dc.subject.keywordHayabusa
dc.subject.keywordmoottorit
dc.subject.keywordohjaus
dc.subject.keywordECU
dc.subject.specializationsulautetut järjestelmät
dc.subject.degreeprogramfi=Tieto- ja viestintätekniikka|sv=Informations- och kommunikationsteknik|en=Information and Communications Technology|
dc.subject.disciplineTietotekniikka


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot