dc.contributor.author | Volotinen, Henri | |
dc.date.accessioned | 2011-02-18T10:32:39Z | |
dc.date.available | 2011-02-18T10:32:39Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2010121618416 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/25640 | |
dc.description.abstract | Tässä insinöörityössä käsitellään Suzuki GSX1300R Hayabusa K8 -moottoripyörän moottorinohjausyksikön
(engl. ECU, Engine Control Unit) muokkausta. Hayabusan moottorinohjausyksikön muokkaus on alun perin harrastajayhteisön tekemä epäkaupallinen projekti.
Markkinoilla on myös kaupallisia moottorinohjausyksikön rinnalle asennettavia sovelluksia (esimerkiksi Power Commander V USB), mutta näiden haittapuolena ovat niiden kallis hinta ja heikot säätövarat verrattuna käsin tehtyyn muokkaukseen.
Työn tavoitteena on lukea Hayabusa K8:n moottorinohjausyksikön ohjelmisto PC-tietokoneelle,
jonka jälkeen se voidaan ajaa Interactive Disassembler -ohjelmaan saadakseen assembly-kielinen lohkokaavioesitys ohjelmakoodista. Kun ohjelmakoodin toimintaperiaate on
selvitetty, voidaan rakentaa Windows-pohjainen sovellus, jota käyttäen Hayabusan moottorinohjausyksikön ohjelmisto voidaan ohjelmoida uudelleen.
Insinöörityössä käydään läpi, millainen moottoripyörä Suzuki GSX1300R Hayabusa K8 on, kerrotaan moottorinohjausyksikön toimintaperiaatteista tietotekniikan näkökulmasta, kerrotaan
projektin tavoitteista ja eduista, sekä myös moottorinohjausyksikön laitteistosta ja ohjelmistosta.
Lopuksi käsitellään työn tuloksena syntyneen ECUeditor-sovelluksen toimintaa, jolla loppukäyttäjä voi helposti ohjelmoida uudelleen Hayabusansa moottorinohjausyksikön
ohjelmiston halutunlaiseksi. | fi |
dc.description.abstract | This bachelor’s thesis concerns the modification of the engine control unit (ECU) in a Suzuki GSX1300R Hayabusa K8 motorcycle. Originally the modification of the Hayabusa ECU was a non-commercial project undertaken by a group of enthusiasts. There are also commercial solutions which are installed to work alongside with the original ECU (for example Power Commander V USB), but the major drawback of these devices is a high price tag and weak adjustment possibilities compared to making the adjustments manually.
The objective of this thesis was to read the software from the ECU of a Hayabusa K8 into a PC computer to be run through a program called Interactive Disassembler for a block diagram presentation of the software's assembly code. When the operation principle of the software code has been determined, a Windows-based application for reprogramming the Hayabusa ECU can be built.
This thesis explains what kind of a motorcycle Suzuki GSX1300R Hayabusa K8 is, what the operational principle of an ECU is from a technical perspective, what the goals and benefits of the project are, how the hardware and software operate in the ECU of Hayabusa, and finally how a program named ECUeditor, meant for easy end-user customization and
reprogramming of Hayabusa ECU, works. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Suzuki GSX1300R Hayabusa K8 -moottoripyörän moottorinohjausyksikön muokkaus | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/252 | |
dc.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | moottoripyörät | |
dc.subject.keyword | Hayabusa | |
dc.subject.keyword | moottorit | |
dc.subject.keyword | ohjaus | |
dc.subject.keyword | ECU | |
dc.subject.specialization | sulautetut järjestelmät | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Tieto- ja viestintätekniikka|sv=Informations- och kommunikationsteknik|en=Information and Communications Technology| | |
dc.subject.discipline | Tietotekniikka | |