Nostureiden kuljetuksien vaikutus asiakastyytyväisyyteen
Hanni, Tuomas (2009)
Hanni, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904262179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904262179
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Pekkaniska Oy:lle. Yritys on kasvanut viime vuosien aikana huomattavasti, ja nostureita on tällä hetkellä n. 100 kappaletta. Työssä selvitettiin
nostureiden siirtämisten vaikutusta asiakastyytyväisyyteen ja parannuskeinoja kuljetuksien järjestämiseen.
Työ toteutettiin hankkimalla ensin tietoa kaikesta kuljetusta tarvitsevasta kalustosta ja sitä kuljettavasta kalustosta. Kaluston määrittelyn jälkeen pohdittiin, mitkä tekijät rajoittavat nostureiden siirtämistä. Tämän jälkeen tietoa kerättiin asiakaspalautteista, joiden perusteella pystyttiin päättelemään, missä kohtaa prosessia ongelmia ilmenee. Yrityksen saamasta asiakaspalautteesta hankittiin tietoa nosturinkuljettajilta ja myyntihenkilöiltä sekä oman kokemuksen kautta.
Työn lopputuloksena saatiin selville ongelmien aiheuttajia, joita ilmeni kuljetuksien järjestelyssä ja aikatauluissa. Asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseksi kehitetään uusia tiedonkeruumenetelmiä asiakaspalautetta kerättäessä. Kuljetusten parantamiseen esitetään ratkaisuja niin oman työvoiman kuin alihankkijoiden käytön osalta. Myyjän vastaanottama tieto asiakkaalta on saatettava koko prosessin läpi mahdollisimman nopeasti aina nosturin kuljettajalle ja alihankkijalle asti, jolloin estetään tiedonkulun puutteellisuus. Alihankkijan on kyettävä valmistautumaan myös kuljetusten ruuhkahuippuihin.
nostureiden siirtämisten vaikutusta asiakastyytyväisyyteen ja parannuskeinoja kuljetuksien järjestämiseen.
Työ toteutettiin hankkimalla ensin tietoa kaikesta kuljetusta tarvitsevasta kalustosta ja sitä kuljettavasta kalustosta. Kaluston määrittelyn jälkeen pohdittiin, mitkä tekijät rajoittavat nostureiden siirtämistä. Tämän jälkeen tietoa kerättiin asiakaspalautteista, joiden perusteella pystyttiin päättelemään, missä kohtaa prosessia ongelmia ilmenee. Yrityksen saamasta asiakaspalautteesta hankittiin tietoa nosturinkuljettajilta ja myyntihenkilöiltä sekä oman kokemuksen kautta.
Työn lopputuloksena saatiin selville ongelmien aiheuttajia, joita ilmeni kuljetuksien järjestelyssä ja aikatauluissa. Asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseksi kehitetään uusia tiedonkeruumenetelmiä asiakaspalautetta kerättäessä. Kuljetusten parantamiseen esitetään ratkaisuja niin oman työvoiman kuin alihankkijoiden käytön osalta. Myyjän vastaanottama tieto asiakkaalta on saatettava koko prosessin läpi mahdollisimman nopeasti aina nosturin kuljettajalle ja alihankkijalle asti, jolloin estetään tiedonkulun puutteellisuus. Alihankkijan on kyettävä valmistautumaan myös kuljetusten ruuhkahuippuihin.