Sosiaalisen median hyödyntäminen matkailuyrityksen liiketoiminnassa - onnistumisen esimerkkejä
Niemi, Johanna; Kinnunen, Katariina (2011)
Niemi, Johanna
Kinnunen, Katariina
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102212500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102212500
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on kartoittaa sosiaalisen median tilanne nyt ja tulevaisuudessa Suomessa. Lisäksi etsimällä erilaisia esimerkkejä sosiaalisen median onnistuneesta käytöstä, tutkimme, miten sosiaalista mediaa on hyödynnetty matkailuyritysten liiketoiminnassa. Pohdimme myös, miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää Lapin matkailussa löydettyjen esimerkkitapausten tapaan.
Valitsimme aiheen sen ajankohtaisuuden ja mielenkiintoisuuden vuoksi. Työn toimeksiantajana on Eero Leppänen Rautasilta-yrityksestä. Toimeksiantajan on tarkoitus käyttää löytämiämme esimerkkejä hyväksi työssään, luennoidessaan yrityksille sosiaalisen median maailmasta.
Työ on rajattu koskemaan liiketoiminnan osalta markkinointia ja siihen läheisesti liittyviä asiakassuhteita. Haemme pelkästään onnistuneita esimerkkejä ja sellaisia, jotka sopivat matkailualalle. Esimerkkien soveltamisen olemme rajanneet vain Lapin matkailuun.
Tutkimuksen teoriapohja perustuu markkinoinnista ja asiakassuhteista kertoviin kirjoihin ja Internet-lähteisiin. Lähteet ovat ajantasaisia ja tuoreita eli siis luotettavia. Työ on rakennettu niin, että halutessaan toimeksiantajan on helppo jättää teoriaosuus pois ja hyödyntää pelkkiä tutkimustuloksia.
Työ on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmiin kuuluu teemahaastattelu ja case-tutkimus. Lisäksi olemme tehneet omaa Internetiin pohjautuvaa tutkimusta, varsinkin etsiessämme tekstiä tukevia lähteitä ja esimerkkejä.
Suomessa eikä Lapissa sosiaalista mediaa ei vielä hyödynnetä yritysten liiketoiminnassa niin tehokkaasti kuin olisi mahdollista. Tulevaisuudessa sosiaalisen median kanavat tulevat osaksi yritysten jokapäiväistä toimintaa. Löysimme etsimiämme esimerkkejä jokaisesta käsittelemästämme sosiaalisen median eri kanavasta. Lopuksi esittelemme myös yleisesti, miten löytämiämme esimerkkejä voi hyödyntää Lapin matkailun edistämisessä ja kehittämisessä.
Valitsimme aiheen sen ajankohtaisuuden ja mielenkiintoisuuden vuoksi. Työn toimeksiantajana on Eero Leppänen Rautasilta-yrityksestä. Toimeksiantajan on tarkoitus käyttää löytämiämme esimerkkejä hyväksi työssään, luennoidessaan yrityksille sosiaalisen median maailmasta.
Työ on rajattu koskemaan liiketoiminnan osalta markkinointia ja siihen läheisesti liittyviä asiakassuhteita. Haemme pelkästään onnistuneita esimerkkejä ja sellaisia, jotka sopivat matkailualalle. Esimerkkien soveltamisen olemme rajanneet vain Lapin matkailuun.
Tutkimuksen teoriapohja perustuu markkinoinnista ja asiakassuhteista kertoviin kirjoihin ja Internet-lähteisiin. Lähteet ovat ajantasaisia ja tuoreita eli siis luotettavia. Työ on rakennettu niin, että halutessaan toimeksiantajan on helppo jättää teoriaosuus pois ja hyödyntää pelkkiä tutkimustuloksia.
Työ on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelmiin kuuluu teemahaastattelu ja case-tutkimus. Lisäksi olemme tehneet omaa Internetiin pohjautuvaa tutkimusta, varsinkin etsiessämme tekstiä tukevia lähteitä ja esimerkkejä.
Suomessa eikä Lapissa sosiaalista mediaa ei vielä hyödynnetä yritysten liiketoiminnassa niin tehokkaasti kuin olisi mahdollista. Tulevaisuudessa sosiaalisen median kanavat tulevat osaksi yritysten jokapäiväistä toimintaa. Löysimme etsimiämme esimerkkejä jokaisesta käsittelemästämme sosiaalisen median eri kanavasta. Lopuksi esittelemme myös yleisesti, miten löytämiämme esimerkkejä voi hyödyntää Lapin matkailun edistämisessä ja kehittämisessä.