Työyhteisö, motivaatio ja johtaminen työtyytyväisyyden osatekijöinä: Case Kivikylän Kotipalvaamo
Pertola, Iisak (2011)
Pertola, Iisak
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102212503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102212503
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Kivikylän Kotipalvaamon Lapin toimipisteen työtyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Nämä rajattiin työyhteisöön, motivaatioon ja johtamiseen. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli antaa työtyytyväisyyskyselyn perusteella toimintasuosituksia kohdeyritykselle.
Teoriaosuudessa kerrottiin taustatietoa kohdeyrityksestä sekä käsiteltiin työyhteisöä, motivaatiota ja johtamista työtyytyväisyyden osatekijöinä. Lisäksi kerrottiin tutkimusmenetelmästä ja perusteltiin, miksi valitut menetelmät sopivat tähän tutkimukseen.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia kysymyksiä sisältävää työtyytyväisyyslomaketta. Lisäksi kaikki kyselyyn vastaajat haastateltiin lyhyesti kyselylomakkeen täyttämisen jälkeen. Tutkimus suoritettiin kolmena työpäivänä, 23.11.2010, 26.11.2010 ja 1.12.2010 Kivikylän Kotipalvaamon Lapin toimipisteessä. Kyselyyn ja haastatteluun vastasi 26 työntekijää.
Tutkimustuloksista saatiin selville työntekijöiden mielipiteitä toimipisteen työtyytyväisyydestä. Kokonaisuudessaan työtyytyväisyyttä voidaan pitää hyvänä ja työntekijät olivat motivoituneita työskentelemään kohdeyrityksessä. Esille tuli kuitenkin muutamia seikkoja liittyen muun muassa tiedonkulkuun, johtamiseen ja työtiloihin, joita parantamalla työtyytyväisyyttä voitaisiin parantaa. Haastatteluissa työntekijät saivat täydentää vastauksiaan ja kertoa laajempia mielipiteitä työyhteisöstä sekä antaa konkreettisia kehitysehdotuksia.
Teoriaosuudessa kerrottiin taustatietoa kohdeyrityksestä sekä käsiteltiin työyhteisöä, motivaatiota ja johtamista työtyytyväisyyden osatekijöinä. Lisäksi kerrottiin tutkimusmenetelmästä ja perusteltiin, miksi valitut menetelmät sopivat tähän tutkimukseen.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia kysymyksiä sisältävää työtyytyväisyyslomaketta. Lisäksi kaikki kyselyyn vastaajat haastateltiin lyhyesti kyselylomakkeen täyttämisen jälkeen. Tutkimus suoritettiin kolmena työpäivänä, 23.11.2010, 26.11.2010 ja 1.12.2010 Kivikylän Kotipalvaamon Lapin toimipisteessä. Kyselyyn ja haastatteluun vastasi 26 työntekijää.
Tutkimustuloksista saatiin selville työntekijöiden mielipiteitä toimipisteen työtyytyväisyydestä. Kokonaisuudessaan työtyytyväisyyttä voidaan pitää hyvänä ja työntekijät olivat motivoituneita työskentelemään kohdeyrityksessä. Esille tuli kuitenkin muutamia seikkoja liittyen muun muassa tiedonkulkuun, johtamiseen ja työtiloihin, joita parantamalla työtyytyväisyyttä voitaisiin parantaa. Haastatteluissa työntekijät saivat täydentää vastauksiaan ja kertoa laajempia mielipiteitä työyhteisöstä sekä antaa konkreettisia kehitysehdotuksia.