Hahmosuunnittelu osana visuaalista tarinankerrontaa
Kenakkala, Hanna (2017)
Kenakkala, Hanna
2017
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019093019380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019093019380
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia hahmosuunnittelun yleisiä periaatteita osana visuaalista tarinankerrontaa sekä kartoittaa asioita, joita hyvän hahmosuunnittelijan tulee miettiä työskennellessään. Opinnäytetyössä pyritään etsimään vastausta siihen, miten rakennetaan visuaalisesti mielenkiintoisia ja vetoavia hahmoja, jotka kertovat haluttua tarinaa. Lisäksi pyritään selvittämään, minkälaisia taitoja ja ajattelua tämä vaatii hahmosuunnittelijalta.
Teoria-aineistona on käytetty hahmosuunnittelun, animaation ja kuvittamisen teoriaa: kirjallisuutta, videoita ja internetlähteitä. Teososassa olen suunnitellut hahmot Maria Lappalaisen kirjoittamaan lastensatuun hyödyntäen käytettyjä teorialähteitä.
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin, että suunnittelu ja piirustustaitojen lisäksi hahmosuunnittelijan täytyy tehdä runsaasti taustatutkimusta, ideointia ja ajatustyötä. Hänen täytyy tuntea hahmon psykologiaa ja ajatusmaailmaa, sekä tutustua hyvin kerrottavaan tarinaan. Hänellä täytyy olla ymmärrys visuaalisen suunnittelun perusperiaatteista, sekä siitä miten katsoja kokee hahmot, voidakseen tehdä hyviä ja tarinaa tukevia valintoja. Opinnäytetyössä esiteltyjä periaatteita voidaan hyödyntää monipuolisesti suunnitellessa hahmoja animaatioon, sarjakuvaan, peleihin, kuvituksiin ja lastenkirjallisuuteen. The aim of this thesis is to explore the general principles of character design as a part of visual storytelling and to map the elements that a good character designer needs to consider in her design work. The objective is to explore how to construct visually interesting and appealing characters that tell a story. Another objective is to find out what kind of skills and thinking this requires from the designer.
I explored various books, videos and Internet sources focusing on character design, animation and illustration. I applied the information in practice while designing characters for a children’s story written by Maria Lappalainen.
Through conducting this thesis work, I found out that besides the ability to design and draw, a character designers must do a fair amount of background research, ideation and thinking. Designers must familiarize themselves with the story and characters’ psychology. They must also have a good understanding of the basic principles of visual design and how the audience views the characters to be able to make good visual choices that support the storytelling. I trust that I will be able to use the principles covered in this thesis work in various areas of art such as animation, comics, games, illustration and children’s books.
Teoria-aineistona on käytetty hahmosuunnittelun, animaation ja kuvittamisen teoriaa: kirjallisuutta, videoita ja internetlähteitä. Teososassa olen suunnitellut hahmot Maria Lappalaisen kirjoittamaan lastensatuun hyödyntäen käytettyjä teorialähteitä.
Opinnäytetyön tuloksena havaittiin, että suunnittelu ja piirustustaitojen lisäksi hahmosuunnittelijan täytyy tehdä runsaasti taustatutkimusta, ideointia ja ajatustyötä. Hänen täytyy tuntea hahmon psykologiaa ja ajatusmaailmaa, sekä tutustua hyvin kerrottavaan tarinaan. Hänellä täytyy olla ymmärrys visuaalisen suunnittelun perusperiaatteista, sekä siitä miten katsoja kokee hahmot, voidakseen tehdä hyviä ja tarinaa tukevia valintoja. Opinnäytetyössä esiteltyjä periaatteita voidaan hyödyntää monipuolisesti suunnitellessa hahmoja animaatioon, sarjakuvaan, peleihin, kuvituksiin ja lastenkirjallisuuteen.
I explored various books, videos and Internet sources focusing on character design, animation and illustration. I applied the information in practice while designing characters for a children’s story written by Maria Lappalainen.
Through conducting this thesis work, I found out that besides the ability to design and draw, a character designers must do a fair amount of background research, ideation and thinking. Designers must familiarize themselves with the story and characters’ psychology. They must also have a good understanding of the basic principles of visual design and how the audience views the characters to be able to make good visual choices that support the storytelling. I trust that I will be able to use the principles covered in this thesis work in various areas of art such as animation, comics, games, illustration and children’s books.