Huollon ydinprosessin kehittäminen
Puhdaskoski, Siiri-Viola (2018)
Puhdaskoski, Siiri-Viola
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100219450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100219450
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Autotalo Lohja Oy:n huollon ydinprosessia ja sen kehityskohtia. Työn alussa esitellään tarkasti ydinprosessin seitsemän eri vaihetta, jotka kattavat koko huollon prosessin niin asiakkaan kuin työntekijöiden osalta.
Tavoitteena opinnäytetyössä on määritellä erilaisien lähteiden ja työkalujen avulla prosessin vaiheista tarpeellisia kehityskohtia. Havaituille kohdille on kirjattu kehitysehdotukset, joiden toimivuutta pohditaan työssä yrityksen hyödyn ja haitan kannalta niin työpaikkaviihtyvyyden kuin tuloksen osalta.
Kehityskohtien määrittelyssä käytettiin VV-konsernin koulutusmateriaalia, erilaisia kirjallisuuslähteitä, lakitekstejä, haastatteluja ja vierailukäyntejä. Haastatteluissa selvitettiin yrityksessä päivittäin työskentelevien ihmisten näkemyksiä työn kulusta, ja niiden avulla saatiin esiin merkittäviäkin kehitystä vaativia kohtia. Haastattelut suoritettiin asentajille ja huoltoneuvojille.
Opinnäytetyössä kehitysehdotukset on muodostettu ydinprosessin rungon ympärille ja niitä on analysoitu niin, että on löydetty kattava ratkaisu havaituille ongelmille. Ratkaisut on määritelty tarkasti, jotta niiden toiminta olisi mahdollisimman mutkatonta.
Havaituista ongelmista päällimmäisiksi nousevat ennakoiminen, työntekijöiden kuormitus sekä aukioloajat. Määrittelyssä havaitaan, että kehitettävät kohdat ovat melko suuria ja useat kehityskohdat ovat kytköksissä toisiinsa. Laaditut kehitysehdotukset ovat tämän seurauksena melko laajoja ja ne kattavat ratkaisut useaan havaittuun ongelmaan. Opinnäytetyössä yksi kehitysehdotus käsittelee tiiminvetäjiä. Tämä ehdotus on jo otettu käyttöön. Palaute tiiminvetäjistä on ollut positiivista ja kehittävää, vaikkakin muutamia kohtia tulee työntekijöille määritellä vielä tarkemmin.
Tavoitteena opinnäytetyössä on määritellä erilaisien lähteiden ja työkalujen avulla prosessin vaiheista tarpeellisia kehityskohtia. Havaituille kohdille on kirjattu kehitysehdotukset, joiden toimivuutta pohditaan työssä yrityksen hyödyn ja haitan kannalta niin työpaikkaviihtyvyyden kuin tuloksen osalta.
Kehityskohtien määrittelyssä käytettiin VV-konsernin koulutusmateriaalia, erilaisia kirjallisuuslähteitä, lakitekstejä, haastatteluja ja vierailukäyntejä. Haastatteluissa selvitettiin yrityksessä päivittäin työskentelevien ihmisten näkemyksiä työn kulusta, ja niiden avulla saatiin esiin merkittäviäkin kehitystä vaativia kohtia. Haastattelut suoritettiin asentajille ja huoltoneuvojille.
Opinnäytetyössä kehitysehdotukset on muodostettu ydinprosessin rungon ympärille ja niitä on analysoitu niin, että on löydetty kattava ratkaisu havaituille ongelmille. Ratkaisut on määritelty tarkasti, jotta niiden toiminta olisi mahdollisimman mutkatonta.
Havaituista ongelmista päällimmäisiksi nousevat ennakoiminen, työntekijöiden kuormitus sekä aukioloajat. Määrittelyssä havaitaan, että kehitettävät kohdat ovat melko suuria ja useat kehityskohdat ovat kytköksissä toisiinsa. Laaditut kehitysehdotukset ovat tämän seurauksena melko laajoja ja ne kattavat ratkaisut useaan havaittuun ongelmaan. Opinnäytetyössä yksi kehitysehdotus käsittelee tiiminvetäjiä. Tämä ehdotus on jo otettu käyttöön. Palaute tiiminvetäjistä on ollut positiivista ja kehittävää, vaikkakin muutamia kohtia tulee työntekijöille määritellä vielä tarkemmin.