Yrityksen prosessien kartoittaminen sekä toiminnan arviointi laadullisesta näkökulmasta
Välikoski, Elias (2019)
Välikoski, Elias
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100219479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100219479
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ja tunnistettiin kumppaniyrityksen prosesseja, jonka jälkeen niitä arvioitiin laadullisesta näkökulmasta, käyttäen apuna ISO 9001 ohjeistusta. Opinnäytetyön tavoite oli antaa yritykselle alkukartoitus ja ulkopuolinen arviointi, heidän toiminnastaan laadullisesta näkökulmasta katsottuna. Opinnäytetyötä on tarkoitus käyttää apuna heidän lähtiessä hakemaan ISO 9001 -sertifikaattia yritykselleen.
Opinnäytetyön alussa pohdittiin laadun merkitystä yrityksissä, niin johtajuustyyleissä, sekä kuinka laatu ymmärretään yrityksissä. Yrityksen prosessien kartoitus tehtiin haastattelemalla yrityksen väkeä, jonka pohjalta luotiin prosessikaavio yrityksen avaintoiminnoista. Tämän jälkeen yrityksen yksittäisiä prosesseja arvioitiin ja annettiin kehitysehdotuksia heidän toimintansa la laadun parantamiseksi. Lopuksi opinnäytetyössä pohdittiin laatujärjestelmän hyötyjä ja haittoja, sekä milloin yrityksen kannattaa hakea sertifiointia yritykseensä.
Opinnäytetyön alussa pohdittiin laadun merkitystä yrityksissä, niin johtajuustyyleissä, sekä kuinka laatu ymmärretään yrityksissä. Yrityksen prosessien kartoitus tehtiin haastattelemalla yrityksen väkeä, jonka pohjalta luotiin prosessikaavio yrityksen avaintoiminnoista. Tämän jälkeen yrityksen yksittäisiä prosesseja arvioitiin ja annettiin kehitysehdotuksia heidän toimintansa la laadun parantamiseksi. Lopuksi opinnäytetyössä pohdittiin laatujärjestelmän hyötyjä ja haittoja, sekä milloin yrityksen kannattaa hakea sertifiointia yritykseensä.