Käytetyn auton ostopäätösprosessi kuluttajan näkökulmasta
Heinonen, Nea (2019)
Heinonen, Nea
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100419569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100419569
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään käytetyn auton ostamista, ostopäätöksen syntymistä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Työn teoriaosuudessa käsitellään käytetyn auton ostoon liittyviä tekijöitä. Työssä otetaan myös huomioon ekologinen näkökulma ja autoilun merkitys ympäristölle.
Tutkimuksen taustana on käytettyjen autojen kaupan lisääntyminen ja sen merkitys niin kuluttajalle kuin ympäristölle. Autoa ostaessa pitää huomioida monia asioita, ja pureudun näihin tutkimuksessani. Valitsin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän. Tutkimuksen toteutin teemahaastattelulla, jossa haastattelin autokauppiaita sekä käytetyn auton ostaneita kuluttajia.
Tutkimuksen aikana havaittiin kuluttajien kasvava kiinnostuneisuus käytettyjen autojen kauppaa kohtaan ja halu vaikuttaa omiin ostotottumuksiin ekologisuuden näkökulmasta. Mielenkiintoinen ja ehkä tärkein havainto oli se, että vaikka ympäristöasiat tiedostetaan, se ei vaikuttanut käytetyn auton ostopäätökseen juuri lainkaan. Tämä oli yhteinen seikka sekä kuluttajilta että autokauppiailta kysyttäessä. Tuloksissa syntyi eroavaisuuksia autokauppiaiden ja kuluttajien välille toisten mielipiteiden merkityksestä, auton ominaisuuksista ja hinnasta kysyttäessä. Auto on monelle ihmiselle tärkeä väline kulkemiseen, joten käytetyn auton ostoprosessia on hyvä selvittää käytettyä autoa hankkiessa.
Tutkimuksen taustana on käytettyjen autojen kaupan lisääntyminen ja sen merkitys niin kuluttajalle kuin ympäristölle. Autoa ostaessa pitää huomioida monia asioita, ja pureudun näihin tutkimuksessani. Valitsin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän. Tutkimuksen toteutin teemahaastattelulla, jossa haastattelin autokauppiaita sekä käytetyn auton ostaneita kuluttajia.
Tutkimuksen aikana havaittiin kuluttajien kasvava kiinnostuneisuus käytettyjen autojen kauppaa kohtaan ja halu vaikuttaa omiin ostotottumuksiin ekologisuuden näkökulmasta. Mielenkiintoinen ja ehkä tärkein havainto oli se, että vaikka ympäristöasiat tiedostetaan, se ei vaikuttanut käytetyn auton ostopäätökseen juuri lainkaan. Tämä oli yhteinen seikka sekä kuluttajilta että autokauppiailta kysyttäessä. Tuloksissa syntyi eroavaisuuksia autokauppiaiden ja kuluttajien välille toisten mielipiteiden merkityksestä, auton ominaisuuksista ja hinnasta kysyttäessä. Auto on monelle ihmiselle tärkeä väline kulkemiseen, joten käytetyn auton ostoprosessia on hyvä selvittää käytettyä autoa hankkiessa.