REFLEKTIO OPPIMISEN EDISTÄJÄNÄ: Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö Lapin AMK:n opettajan assistentin työstä
Heikkala, Arno (2019)
Heikkala, Arno
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100419585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100419585
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää ja osoittaa aikuispedagogista osaamistani työharjoittelussa, jonka toteutin opettajan assistenttina Lapin ammattikorkeakoulun Liikunnan ja vapaa-ajan koulutuksessa. Tavoitteen pyrin saavuttamaan päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön avulla, jossa hyödynsin reflektiivistä oppimista osana työssä oppimista. Samalla tarkastelin päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön soveltumista Liikunnan ja vapaa-ajan koulutuskontekstiin.
Opinnäytetyön teoreettinen tietopohja tukeutui osaamisen kehittämisen ja reflektiivisen oppimisen viitekehykseen. Päiväkirjamerkinnät keskittyivät 13 viikon työharjoittelujaksolleni keväällä 2019. Reflektion ja sitä seuranneiden jatkotoimenpiteiden kehittämisen apuna käytin for/in/on action - ja GRIP-reflektiomalleja, joiden avulla reflektoin kokemuksiani niin päivä-, viikko- kuin opinnäytetyötasolla. Samalla olen myös tarkastellut näiden mallien soveltuvuutta työssä oppimiseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä oppijan reflektioprosessit näyttäytyivät lähes välttämättöminä osaamisen kehittymisen edellytyksinä. Ilman näitä reflektiivisiä prosesseja oppijoiden käsittelemä tieto ei muuttuisi työelämässä sovellettavaksi osaamiseksi. Etenkin reflektiomallien esittely oppijalle ja hänen reflektiivisten prosessien syntyminen on kriittistä oppijan osaamisen kehittymisen kannalta. Reflektioprosessit eivät kuitenkaan synny oppijoille intuitiivisesti. Niiden synnyssä kaivataan koulutusorganisaatioiden tukea, etenkin opetustoiminnan suunnittelun ja toteutuksen muodossa. Työharjoitteluni merkittävin anti olikin tämän tyyppisten oppimisprosessien tukemiseen liittyvän fasilitointiosaamiseni kehittyminen. Opinnäytetyöprosessi on puolestaan kehittänyt fasilitointitoimintaani ohjaavaa opetus-filosofiaani, joka näkyy myös luomassani koulutuksen suunnittelun mallissa.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö näyttäytyy minulle potentiaalisena opinnäytetyövaihtoehtona, etenkin työn ohessa opiskeleville. Itselleni valitsemani opinnäytetyömuoto tuki merkittävällä tavalla reflektiivisen oppimisen sekä työssä oppimisen yhdistämistä ja näin ammatillisen osaamiseni kehittymistä. Jatkokehityseh-dotuksena esitän Lapin AMK:n yhä kehittävän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön ohjeiden, saamistavoitteiden ja arviointikriteerien kuvauksia, tarjotakseen opiskelijoille entistä paremman opinnäytetyömuodon. The goal of the thesis was to develop and demonstrate the author’s adult education competence during an internship as a teacher’s aide at the Sport and Leisure Management Program for Lapland UAS. The aim was to achieve this goal by utilizing a journal format thesis and reflective on-the-job learning. Additionally, the intention of the thesis was to examine the applicability of a journal format thesis in the Sport and Leisure Management Program context.
The intellectual framework for the thesis is based on competence development and reflective learning. The journal entries are based on a 13-week time period during the author’s internship in the spring of 2019. As a basis for on-the-job reflection the chosen reflection models were for/in/on action and GRIP -models. Possible on-the-job application for learning of these models were also part of the inquiries of the thesis.
In conclusion, reflective learning processes appear essential for developing an individual’s competence. Without these processes, the knowledge acquired by a learner would never evolve into on-the-job competence; however, most of the time these reflective processes will not happen intuitively for the learner but require assistance from the educational system. The introduction of reflective models and the support of learner’s reflective processes is critical for the learner’s competence development. Hence the structure of the education and chosen teaching and learning strategy becomes essential. The greatest professional benefit of the author’s internship was the gaining of facilitation experience in sup-port of these processes. Additionally, the thesis refined the author’s pedagogical philosophy, which is evident in the education design model developed.
The journal format presents a strong option for a thesis. and appears to benefit especially students who study while working. The author personally found the journal format thesis immensely beneficial for professional growth, by combining reflective learning with on-the-job competence development. In accordance with the findings, it is recommended that Lapland UAS further develops the instructions, intended learning outcomes and criterion for journal format thesis to further support students’ possibilities for their thesis.
Opinnäytetyön teoreettinen tietopohja tukeutui osaamisen kehittämisen ja reflektiivisen oppimisen viitekehykseen. Päiväkirjamerkinnät keskittyivät 13 viikon työharjoittelujaksolleni keväällä 2019. Reflektion ja sitä seuranneiden jatkotoimenpiteiden kehittämisen apuna käytin for/in/on action - ja GRIP-reflektiomalleja, joiden avulla reflektoin kokemuksiani niin päivä-, viikko- kuin opinnäytetyötasolla. Samalla olen myös tarkastellut näiden mallien soveltuvuutta työssä oppimiseen.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä oppijan reflektioprosessit näyttäytyivät lähes välttämättöminä osaamisen kehittymisen edellytyksinä. Ilman näitä reflektiivisiä prosesseja oppijoiden käsittelemä tieto ei muuttuisi työelämässä sovellettavaksi osaamiseksi. Etenkin reflektiomallien esittely oppijalle ja hänen reflektiivisten prosessien syntyminen on kriittistä oppijan osaamisen kehittymisen kannalta. Reflektioprosessit eivät kuitenkaan synny oppijoille intuitiivisesti. Niiden synnyssä kaivataan koulutusorganisaatioiden tukea, etenkin opetustoiminnan suunnittelun ja toteutuksen muodossa. Työharjoitteluni merkittävin anti olikin tämän tyyppisten oppimisprosessien tukemiseen liittyvän fasilitointiosaamiseni kehittyminen. Opinnäytetyöprosessi on puolestaan kehittänyt fasilitointitoimintaani ohjaavaa opetus-filosofiaani, joka näkyy myös luomassani koulutuksen suunnittelun mallissa.
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö näyttäytyy minulle potentiaalisena opinnäytetyövaihtoehtona, etenkin työn ohessa opiskeleville. Itselleni valitsemani opinnäytetyömuoto tuki merkittävällä tavalla reflektiivisen oppimisen sekä työssä oppimisen yhdistämistä ja näin ammatillisen osaamiseni kehittymistä. Jatkokehityseh-dotuksena esitän Lapin AMK:n yhä kehittävän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön ohjeiden, saamistavoitteiden ja arviointikriteerien kuvauksia, tarjotakseen opiskelijoille entistä paremman opinnäytetyömuodon.
The intellectual framework for the thesis is based on competence development and reflective learning. The journal entries are based on a 13-week time period during the author’s internship in the spring of 2019. As a basis for on-the-job reflection the chosen reflection models were for/in/on action and GRIP -models. Possible on-the-job application for learning of these models were also part of the inquiries of the thesis.
In conclusion, reflective learning processes appear essential for developing an individual’s competence. Without these processes, the knowledge acquired by a learner would never evolve into on-the-job competence; however, most of the time these reflective processes will not happen intuitively for the learner but require assistance from the educational system. The introduction of reflective models and the support of learner’s reflective processes is critical for the learner’s competence development. Hence the structure of the education and chosen teaching and learning strategy becomes essential. The greatest professional benefit of the author’s internship was the gaining of facilitation experience in sup-port of these processes. Additionally, the thesis refined the author’s pedagogical philosophy, which is evident in the education design model developed.
The journal format presents a strong option for a thesis. and appears to benefit especially students who study while working. The author personally found the journal format thesis immensely beneficial for professional growth, by combining reflective learning with on-the-job competence development. In accordance with the findings, it is recommended that Lapland UAS further develops the instructions, intended learning outcomes and criterion for journal format thesis to further support students’ possibilities for their thesis.