Häiriönhallinta projektinjohtourakassa
Nick, Tommi (2009)
Nick, Tommi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904282253
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin NCC Rakennus Oy:n talonrakennusyksikön häiriönhallinta- ja reklamaatiokäytäntöjä.
Tutkimuksen tulosten perusteella pyrittiin kehittämään häiriötilanteen
ja reklamoinnin menettelytapoja vastaamaan entistä paremmin projektinjohtourakoinnin
vaatimuksiin.
Tutkimus pohjautui NCC Rakennus Oy:n talonrakennusyksikön vuosina 2007–2008 suorittamaan
projektinjohtourakkaan ja sen aikana rakennuttajalle laadittuihin reklamaatioihin.
Reklamaatioissa esitetyt häiriöt jaoteltiin työvaiheittain sekä häiriön aiheuttajien perusteella.
Lisäksi häiriöistä aiheutuneille kustannuksille laadittiin kertymäprofiili sekä häiriön ajankohdan
ja vakavuuden ilmaiseva pistekuvaaja. Kyseisen kohteen henkilöstölle laadittiin
teemahaastattelu, jonka avulla selvitettiin hankkeen lähtökohtien erityispiirteet, häiriötilanteiden
reklamoinnin ja päätöksentekoprosessin toiminta, hankkeen ilmapiirin ja yhteistoiminnan
merkitys sekä kehitysehdotuksia havaittuihin ongelmakohtiin.
Insinöörityö tehtiin, koska NCC:n urakoissa on ilmennyt haastetta noudattaa YSE 1998
-ehtojen mukaista lisätöiden tarjousmenettelyä kiireellisten ja häiriöalttiiden työvaiheiden
osalta. Aikataulupoikkeamien välttämiseksi lisätyöt on aloitettu omalla riskillä, jolloin lisätyön
luonteesta ja sisällöstä on saattanut tulla erimielisyyttä rakennuttajan kanssa. Häiriöiden
kasautuessa tulee reklamointimenettelyä ja siihen liittyvää päätöksentekoprosessia
nopeuttaa yhteistyössä rakennuttajan kanssa.
Insinöörityön tuloksena laadittiin katselmusmuotoiseen reklamaatioon perustuva prosessikuvaus
häiriötilanteen käsittelylle. Katselmusmuotoisen reklamaatiomenettelyn tarkoituksena
on nopeuttaa ja selkeyttää häiriötilanteiden käsittelyä ja häiriötilanteisiin liittyvistä
lisätöistä tehtäviä tarjouksia ja tilauksia YSE 1998 -sopimusehtojen mukaisesti.
Tutkimuksen tulosten perusteella pyrittiin kehittämään häiriötilanteen
ja reklamoinnin menettelytapoja vastaamaan entistä paremmin projektinjohtourakoinnin
vaatimuksiin.
Tutkimus pohjautui NCC Rakennus Oy:n talonrakennusyksikön vuosina 2007–2008 suorittamaan
projektinjohtourakkaan ja sen aikana rakennuttajalle laadittuihin reklamaatioihin.
Reklamaatioissa esitetyt häiriöt jaoteltiin työvaiheittain sekä häiriön aiheuttajien perusteella.
Lisäksi häiriöistä aiheutuneille kustannuksille laadittiin kertymäprofiili sekä häiriön ajankohdan
ja vakavuuden ilmaiseva pistekuvaaja. Kyseisen kohteen henkilöstölle laadittiin
teemahaastattelu, jonka avulla selvitettiin hankkeen lähtökohtien erityispiirteet, häiriötilanteiden
reklamoinnin ja päätöksentekoprosessin toiminta, hankkeen ilmapiirin ja yhteistoiminnan
merkitys sekä kehitysehdotuksia havaittuihin ongelmakohtiin.
Insinöörityö tehtiin, koska NCC:n urakoissa on ilmennyt haastetta noudattaa YSE 1998
-ehtojen mukaista lisätöiden tarjousmenettelyä kiireellisten ja häiriöalttiiden työvaiheiden
osalta. Aikataulupoikkeamien välttämiseksi lisätyöt on aloitettu omalla riskillä, jolloin lisätyön
luonteesta ja sisällöstä on saattanut tulla erimielisyyttä rakennuttajan kanssa. Häiriöiden
kasautuessa tulee reklamointimenettelyä ja siihen liittyvää päätöksentekoprosessia
nopeuttaa yhteistyössä rakennuttajan kanssa.
Insinöörityön tuloksena laadittiin katselmusmuotoiseen reklamaatioon perustuva prosessikuvaus
häiriötilanteen käsittelylle. Katselmusmuotoisen reklamaatiomenettelyn tarkoituksena
on nopeuttaa ja selkeyttää häiriötilanteiden käsittelyä ja häiriötilanteisiin liittyvistä
lisätöistä tehtäviä tarjouksia ja tilauksia YSE 1998 -sopimusehtojen mukaisesti.