Erityisoppilaat oppimisympäristösuunnittelussa: Sateenkaaren erityiskoulun kalustussuunnittelu
Toivola, Heini (2019)
Toivola, Heini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100819703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100819703
Tiivistelmä
Opinnäytetyökseni tein kalustussuunnitelman keväällä 2019 käytyyn Sateenkaaren erityiskoulun irtokalustekilpailutukseen. Toimeksianto tuli harjoittelupaikastani, joka oli yksi kilpailutukseen osallistuvista kalustetoimittajista. Esittelen tässä työssä todellisen suunnitelman, mutta myös muutamiin keskeisiin opetustiloihin laatimani jatkokehittelyn tulokset.
Työni taustalla on kiinnostus käynnissä olevaan oppilaitosten toimintakulttuurin murrokseen, ja erityisesti erityisoppilaisiin liittyviin haasteisiin muuttuvassa kouluympäristössä. Tarkoituksenani on kartoittaa tämänhetkisen koulusuunnittelun ongelmakohtia erityisopetuksen näkökulmasta ja löytää niihin ratkaisuehdotuksia tilasuunnittelun keinoin.
Lähden perehtymään aiheeseen tutustumalla erityisopetukseen ja siihen liittyviin haasteisiin. Syvennyn myös uuteen opetussuunnitelmaan sekä tuoreeltaan uusittujen perusopetuksen tilojen RT-kortteihin. Tärkeässä roolissa taustoituksessa on todellisiin koulukohteisiin tutustuminen sekä käyttäjien havainnointi ja haastattelu.
Suunnittelutyö etenee koko koulun kalustussuunnitelman tekemisestä vaihtoehtoisiin osa-suunnitelmiin, joissa otan kantaa kalustuksen lisäksi pintamateriaaleihin ja valaistukseen. Arvioin lopuksi saavuttamiani tuloksia ja prosessia kokonaisuutena.
Työni taustalla on kiinnostus käynnissä olevaan oppilaitosten toimintakulttuurin murrokseen, ja erityisesti erityisoppilaisiin liittyviin haasteisiin muuttuvassa kouluympäristössä. Tarkoituksenani on kartoittaa tämänhetkisen koulusuunnittelun ongelmakohtia erityisopetuksen näkökulmasta ja löytää niihin ratkaisuehdotuksia tilasuunnittelun keinoin.
Lähden perehtymään aiheeseen tutustumalla erityisopetukseen ja siihen liittyviin haasteisiin. Syvennyn myös uuteen opetussuunnitelmaan sekä tuoreeltaan uusittujen perusopetuksen tilojen RT-kortteihin. Tärkeässä roolissa taustoituksessa on todellisiin koulukohteisiin tutustuminen sekä käyttäjien havainnointi ja haastattelu.
Suunnittelutyö etenee koko koulun kalustussuunnitelman tekemisestä vaihtoehtoisiin osa-suunnitelmiin, joissa otan kantaa kalustuksen lisäksi pintamateriaaleihin ja valaistukseen. Arvioin lopuksi saavuttamiani tuloksia ja prosessia kokonaisuutena.