Droonien käyttö logistiikassa ja kaupunkiympäristössä
Hentilä, Veli-Pekka (2019)
Hentilä, Veli-Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101419916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101419916
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Oulun ammattikorkeakoulun hyperspektrikameroiden ja kauko-ohjattavien ilma-alusten käytön edistämisen (HYPE-TKI)- ja Vähähiilisyyttä edistävät drooniratkaisut (VED) -hankkeiden pohjalta. Työssä käytettiin HYPE-TKI-hankkeessa kerättyjä tietoja sekä VED-hankkeelle tilattuja drooneja. HYPE-TKI-hankkeessa listattiin markkinoilla olevia kaupallisia drooneja ja koostettiin löydetyistä drooneista Excel-taulukko. Tämän listan perusteella vertailtiin koulun VED-hankkeelle sopivia drooniratkaisuja, joiden avulla opinnäytetyössä voitaisiin suorittaa testilentoja. Koululle hankittuja Dji Spark -drooneja käytettiin tämän työn testilentojen suorittamiseen. Nämä droonit ovat hyvin opetuskäyttöön ja kevyeen tutkimuskäyttöön soveltuvia drooneja.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin droonien käyttöön logistiikassa ja toimintaan kaupunkiympäristössä. Työn alussa käsitellään lakiasioita, jotka vaikuttavat droonitoimintaan erityisesti kaupungin ilmatilassa lennettäessä. Työssä selvitettin myös droonien aiheuttamia melu-, vaara- ja muita ulkopuolisille haittaavia tekijöitä. Erityisesti maariski täytyy ottaa huomioon ihmisten yläpuolella lennettäessä. Teoria-aineistoa kerättiin drooniaiheisilta sivuilta ja drooneja liiketoiminnassa käyttävien yritysten sivuilta. Lakiasiat haettiin Finlexin ja Traficomin sivuilta.
Käytännön lentosuoritteet tehtiin koulun sisällä droonitoimintaan varatussa tilassa. Ulkolennot, joista kerättiin säätiedot ylös, tehtiin koulun lähistöllä sijaitsevalla Ylimaan urheilukentällä ja Oulunsalon Riutunkarin sataman läheisyydessä sijaitsevalla asfaltoidulla alueella. Lentojen aikana havainnoitiin sään vaikutusta droonin käyttäytymiseen ja hallintaan. Säätiedot haettiin Ilmatieteenlaitoksen sivuilta. Lentotoimintaa suoritettiin Oulun ammattikorkeakoulun droonikurssin kesäharjoittelijoiden kanssa. Työssä käytettiin tukena Oulun ammattikorkeakoulun droonitoiminnan käsikirjaa. Lentotyöskentelyssä havainnoitiin droonin lentokäyttäytymistä ja ohjattavuutta ja seurattiin akun varaustason hiipumista ajan funktiona eri hyötykuormilla. Lennoista kerättiin lentodatat ja säätiedot Excel-taulukoihin. Lentodatan ja havainnoinnin perusteella tulokset olivat hyvin odotuksien mukaiset.
Tätä opinnäytetyötä ja työssä käytettyä materiaalia voidaan käyttää koulun droonihankkeiden apuna ja työssä on koostettu miehittämättömiä ilma-aluksia koskevia lakiasioita, joten se helpottaa lakiasioiden koostamisessa koulun droonitoiminnan käsikirjaa tehdessä.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin droonien käyttöön logistiikassa ja toimintaan kaupunkiympäristössä. Työn alussa käsitellään lakiasioita, jotka vaikuttavat droonitoimintaan erityisesti kaupungin ilmatilassa lennettäessä. Työssä selvitettin myös droonien aiheuttamia melu-, vaara- ja muita ulkopuolisille haittaavia tekijöitä. Erityisesti maariski täytyy ottaa huomioon ihmisten yläpuolella lennettäessä. Teoria-aineistoa kerättiin drooniaiheisilta sivuilta ja drooneja liiketoiminnassa käyttävien yritysten sivuilta. Lakiasiat haettiin Finlexin ja Traficomin sivuilta.
Käytännön lentosuoritteet tehtiin koulun sisällä droonitoimintaan varatussa tilassa. Ulkolennot, joista kerättiin säätiedot ylös, tehtiin koulun lähistöllä sijaitsevalla Ylimaan urheilukentällä ja Oulunsalon Riutunkarin sataman läheisyydessä sijaitsevalla asfaltoidulla alueella. Lentojen aikana havainnoitiin sään vaikutusta droonin käyttäytymiseen ja hallintaan. Säätiedot haettiin Ilmatieteenlaitoksen sivuilta. Lentotoimintaa suoritettiin Oulun ammattikorkeakoulun droonikurssin kesäharjoittelijoiden kanssa. Työssä käytettiin tukena Oulun ammattikorkeakoulun droonitoiminnan käsikirjaa. Lentotyöskentelyssä havainnoitiin droonin lentokäyttäytymistä ja ohjattavuutta ja seurattiin akun varaustason hiipumista ajan funktiona eri hyötykuormilla. Lennoista kerättiin lentodatat ja säätiedot Excel-taulukoihin. Lentodatan ja havainnoinnin perusteella tulokset olivat hyvin odotuksien mukaiset.
Tätä opinnäytetyötä ja työssä käytettyä materiaalia voidaan käyttää koulun droonihankkeiden apuna ja työssä on koostettu miehittämättömiä ilma-aluksia koskevia lakiasioita, joten se helpottaa lakiasioiden koostamisessa koulun droonitoiminnan käsikirjaa tehdessä.