Hyönteisruuan houkuttelevuus kuluttajan näkökulmasta
Kaltiala, Tuuli (2019)
Kaltiala, Tuuli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101519961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101519961
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on hyönteisruuan houkuttelevuus kuluttajan näkökulmasta. Työ totetutettiin Savonia-ammattikorkeakoulun matkailu- ja ravitsemisalan alaisen Future Food tutkimus- ja tuotekehitysyksikön toimeksiantona. Työn tavoitteena oli selvittää kuluttajien hyönteisruokaan liittyviä asenteita ja mahdollisia ostopäätökseen liittyviä tekijöitä.
Future Food-yksikkö on kuluttajatutkimuksen liiketoimintapalveluita tarjoava kehittämisyksikkö, jonka asiakaskuntaan kuuluvat erilaiset elintarvikealan yritykset. Tietämys kuluttajien toiveista ja tarpeista liittyen hyönteisruokaan on yksikölle hyödyllistä, sillä sitä voidaan käyttää esimerkiksi tuotekehityksen pohjana. Näin Future Food-yksikkö pystyy nimensä mukaisesti tarjoamaan asiakkailleen näkemystä tulevaisuuden ruuasta ja uusimmista alan trendeistä.
Opinnäytetyöprosessi alkoi keväällä 2018, jolloin olin harjoittelijana Future Food-yksikössä. Sain aiheen toimeksiantona harjoitteluni ohjaajalta TKI-asiantuntijalta Johanna Kantalalta. Suomi salli hyönteisten myynnin elintarvikkeena syksyllä 2017, ja Kantala toivoi selvitystä hyönteisruuasta sen muuttuneesta lainsäädännöstä johtuen.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu hyönteisruuasta käsitteenä, sen ravintoarvoista sekä ympäristövaikutuksesta sekä katsauksesta tämän hetken ja tulevaisuuden ruokatrendeihin. Työssä pohditaan myös mahdollisia asiakassegmenttejä hyönteiselintarvikkeille. Tutkimusmenetelmänä on määrällinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisellä strukturoidulla kyselylomakkeella Savonia Ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja henkilöstölle keväällä 2019.
Tutkimuksessa selvisi, että hyönteisruualla on edellytyksiä juurtua osaksi suomalaista ruokakulttuuria, ja että moni vastaajista oli jo kokeillut erilaisia hyönteisruokatuotteita. Suomalaiset kuluttajat ovat kiinnostuneita etenkin kotimaisista ja ekologisista lihankorvikkeista. Myös hinta ja tuotteen alkuperä havaittiin merkittäviksi tekijöiksi ruokatuotetta valittaessa.
Future Food-yksikkö on kuluttajatutkimuksen liiketoimintapalveluita tarjoava kehittämisyksikkö, jonka asiakaskuntaan kuuluvat erilaiset elintarvikealan yritykset. Tietämys kuluttajien toiveista ja tarpeista liittyen hyönteisruokaan on yksikölle hyödyllistä, sillä sitä voidaan käyttää esimerkiksi tuotekehityksen pohjana. Näin Future Food-yksikkö pystyy nimensä mukaisesti tarjoamaan asiakkailleen näkemystä tulevaisuuden ruuasta ja uusimmista alan trendeistä.
Opinnäytetyöprosessi alkoi keväällä 2018, jolloin olin harjoittelijana Future Food-yksikössä. Sain aiheen toimeksiantona harjoitteluni ohjaajalta TKI-asiantuntijalta Johanna Kantalalta. Suomi salli hyönteisten myynnin elintarvikkeena syksyllä 2017, ja Kantala toivoi selvitystä hyönteisruuasta sen muuttuneesta lainsäädännöstä johtuen.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu hyönteisruuasta käsitteenä, sen ravintoarvoista sekä ympäristövaikutuksesta sekä katsauksesta tämän hetken ja tulevaisuuden ruokatrendeihin. Työssä pohditaan myös mahdollisia asiakassegmenttejä hyönteiselintarvikkeille. Tutkimusmenetelmänä on määrällinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisellä strukturoidulla kyselylomakkeella Savonia Ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja henkilöstölle keväällä 2019.
Tutkimuksessa selvisi, että hyönteisruualla on edellytyksiä juurtua osaksi suomalaista ruokakulttuuria, ja että moni vastaajista oli jo kokeillut erilaisia hyönteisruokatuotteita. Suomalaiset kuluttajat ovat kiinnostuneita etenkin kotimaisista ja ekologisista lihankorvikkeista. Myös hinta ja tuotteen alkuperä havaittiin merkittäviksi tekijöiksi ruokatuotetta valittaessa.