Ikääntyneiden fysioterapiaa ja kuntoutusta kotikäynteinä : Aloittavan yrityksen palveluiden suunnittelu palvelumuotoilun avulla
Rauhasalo, Laura (2019)
Rauhasalo, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101419943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101419943
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää aloittavan kotifysioterapia ja kotikuntoutus yrityksen liiketoimintasuunnitelmaan palvelut, joita yritys lähtee markkinoimaan ja jatkokehittämään. Palveluiden suunnittelun apuna hyödynnettiin palvelumuotoiluprosessia. Opinnäytetyön empiirisessä osassa selvitettiin kyselyn avulla Kotkan seudun ikääntyneiltä, millaiset tilanteet ja asiat ohjaavat heidän palveluvalintojaan. Lisäksi selvitettiin mitä toiveita ja tarpeita heillä on palveluiden osalta ja millaisen hinnan he kokevat fysioterapeutin kotikäynnille sopivana.
Yrityksen ja opinnäytetyön kohderyhmänä ovat ikääntyneet yli 65-vuotiaat Kotkan seudun asukkaat. Opinnäytetyö on kehittämistutkimus, jossa hyödynnettiin kvantitatiivisia tutkimus- ja analysointimenetelmiä.
Kyselyyn vastasi 60 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä. Suljettujen kysymysten tulokset analysoitiin SPSS ohjelmaa käyttäen ja graafisten kaavioiden tekemisessä hyödynnettiin Excel-ohjelmaa. Analysointimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia ja avointen kysymysten analysoinnissa hyödynnettiin sisällönerittelymenetelmää. Mittarin Likert-asteikollisten kysymysten yhteneväisyyttä arviointiin Cronbachin alfakertoimella. Likert-asteikolla arvioiduista tuloksista nostettiin todennäköisimmin palveluhankintaan johtavat palvelutilanteet ja tärkeimmiksi koetut terveyden osa-alueet palveluiden suunnittelun pohjaksi.
Palvelutilanteista todennäköisimmin fysioterapiaa hankittaisiin sairaudenhoitoon, leikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen ja kipuun. Tämän lisäksi avoimissa kysymyksissä vastaajat arvioivat tärkeäksi terveyden ja kunnon ylläpito- ja ryhmätoiminnat. Terveyden osa-alueista vastaajat kokivat tärkeimmiksi päivittäiset toimet, mielenterveyden ja kehon toiminnan. Fysioterapeutin kotikäynnin sopivaksi hinnaksi koettiin 41-60 euroa.
Tulosten pohjalta ideoitiin ja konseptoitiin neljä palvelukokonaisuutta yrityksen liiketoimintasuunnitelmaan. Näistä kolme oli yksilöllistä fysioterapiaa sisältävää palvelua ja yksi ryhmätoimintaan liittyvä kokonaisuus. Yritys jatkaa palvelumuotoiluprosessia testaamalla palveluita asiakkailla ja kehittämällä palveluita saadun asiakaspalautteen perusteella.
Yrityksen ja opinnäytetyön kohderyhmänä ovat ikääntyneet yli 65-vuotiaat Kotkan seudun asukkaat. Opinnäytetyö on kehittämistutkimus, jossa hyödynnettiin kvantitatiivisia tutkimus- ja analysointimenetelmiä.
Kyselyyn vastasi 60 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä. Suljettujen kysymysten tulokset analysoitiin SPSS ohjelmaa käyttäen ja graafisten kaavioiden tekemisessä hyödynnettiin Excel-ohjelmaa. Analysointimenetelminä käytettiin ristiintaulukointia ja avointen kysymysten analysoinnissa hyödynnettiin sisällönerittelymenetelmää. Mittarin Likert-asteikollisten kysymysten yhteneväisyyttä arviointiin Cronbachin alfakertoimella. Likert-asteikolla arvioiduista tuloksista nostettiin todennäköisimmin palveluhankintaan johtavat palvelutilanteet ja tärkeimmiksi koetut terveyden osa-alueet palveluiden suunnittelun pohjaksi.
Palvelutilanteista todennäköisimmin fysioterapiaa hankittaisiin sairaudenhoitoon, leikkauksen jälkeiseen kuntoutukseen ja kipuun. Tämän lisäksi avoimissa kysymyksissä vastaajat arvioivat tärkeäksi terveyden ja kunnon ylläpito- ja ryhmätoiminnat. Terveyden osa-alueista vastaajat kokivat tärkeimmiksi päivittäiset toimet, mielenterveyden ja kehon toiminnan. Fysioterapeutin kotikäynnin sopivaksi hinnaksi koettiin 41-60 euroa.
Tulosten pohjalta ideoitiin ja konseptoitiin neljä palvelukokonaisuutta yrityksen liiketoimintasuunnitelmaan. Näistä kolme oli yksilöllistä fysioterapiaa sisältävää palvelua ja yksi ryhmätoimintaan liittyvä kokonaisuus. Yritys jatkaa palvelumuotoiluprosessia testaamalla palveluita asiakkailla ja kehittämällä palveluita saadun asiakaspalautteen perusteella.