Bränditutkimus : Vaasan kaupungin uusi visuaalinen ilme
Nummelin, Ella (2019)
Nummelin, Ella
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101720034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101720034
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen toimeksiantajana on Vaasan kaupunki. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten uudistettu visuaalinen ilme vahvistaa jo olemassa olevaa brändinäkyvyyttä sekä sitä onko muutos ollut onnistunut asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään siis sitä, onko uusi ilme vaasalaisten mielestä yhtenäinen, onnistunut sekä Vaasaan sopiva.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu brändiä ja visuaalista markkinointia koskevista teorioista. Teoriaosassa käydään läpi myös lyhyesti markkinointiviestintää. Tutkimus rajattiin koskemaan asiakkaiden mielipiteitä uudesta Vaasan seudun matkailuesitteestä (2019). Siitä huolimatta työ ei kuitenkaan koske suoranaisesti kyseistä esitettä vaan sen avulla autetaan vastaajia muodostamaan mielipide uudesta ilmeestä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena ja tavoitteena oli saada 50 vastausta. Todellisuudessa vastauksia saatiin 42 kappaletta.
Tutkimustuloksissa selvisi, että Vaasan kaupungin uudistunut visuaalinen ilme oli toivottu muutos. Minimalistinen ulkonäkö sekä merelliset värit olivat usean vastaajan mieleen. Muutos loi paikallisille yhtenäisemmän ja modernimman kuvan kaupungista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu brändiä ja visuaalista markkinointia koskevista teorioista. Teoriaosassa käydään läpi myös lyhyesti markkinointiviestintää. Tutkimus rajattiin koskemaan asiakkaiden mielipiteitä uudesta Vaasan seudun matkailuesitteestä (2019). Siitä huolimatta työ ei kuitenkaan koske suoranaisesti kyseistä esitettä vaan sen avulla autetaan vastaajia muodostamaan mielipide uudesta ilmeestä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena ja tavoitteena oli saada 50 vastausta. Todellisuudessa vastauksia saatiin 42 kappaletta.
Tutkimustuloksissa selvisi, että Vaasan kaupungin uudistunut visuaalinen ilme oli toivottu muutos. Minimalistinen ulkonäkö sekä merelliset värit olivat usean vastaajan mieleen. Muutos loi paikallisille yhtenäisemmän ja modernimman kuvan kaupungista.